Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 215 ggr
MonicaLagerquist
1

Tankar på mat

Hur mycket tid lägger du ned på att tänka ut vad du ska laga/äta för slags mat?

Stolt ägare till tre La permer

Fridaaaa
2

För mycket tid enligt mig
Jag har alltid svårt att komma på vad vi ska äta så till slut blir det samma maträtter vilket blir drygt i längden tycker jag

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Namiko
1

Inte mycket. Är jag inte sugen på något specifikt så börjar jag fundera när jag känner mig hungrig och väljer mat efter vad som finns hemma, tar oftast inte mer än 5 minuter. Det mesta av min planering sker i butiken medan jag handlar.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

MonicaLagerquist
1

Jag funderar ofta på vad vi ska äta.Planerar i förväg,tar upp ur frysen och förbereder.Vi äter ofta lite"finare" mat på fredag och lördag kväll och jag kan börja fundera redan på onsdagen vad vi ska äta på fredag.Letar recept och planerar.

Åsa S
1

Jag funderar alldeles för mycket på det har ofta nån slags planering då kan man utnyttja vad man har hemma i frys och liknande + unvika att nått slängs. Så ofta funderar jag ju 12-24tim innan ifall det är nått som måste tas ut ur frysen

Sindri
1

Ja, planerar gör jag, men skriver inte matsedel. Handlar en max två gånger i veckan.

Vixxen
1

Mycket planering ibland helt i onödigt!

Scorpio97
1

Jag skulle inte säga att det tar särskilt mycket tid. Men det varierar hur långt i förväg jag tänker på det. Helst vill jag planera middagarna några dagar framåt eller i alla fall ha någon grov plan på vad jag behöver handla eller ta fram ur frysen närmsta dagarna. Men jag kanske inte bestämmer vilka grönsaker jag vill ha till förrän middagen lagas. Andra dagar har jag av någon anledning inte planerat och då blir det spontant beroende på vad jag har hemma och/eller om jag har möjlighet att handla.
Planerar jag i förväg sker det oftast antingen i butiken, eller hemma när jag går igenom erbjudandena från butikerna jag oftast handlar i.

//Jessie

DesK
1

Jag är periodare när det gäller matplanering. Brukar försöka planera ca en vecka framåt i tiden. Ibland kanske rätterna får byta plats med varandra, andra gånger får jag mer rester än vad jag har tänkt mig och då ruckas ju planeringen. Då halkar jag bort från planerandet, men så tar jag mig i kragen och planerar en vecka igen. Det tar avsevärt mindre tid att planera en hel vecka än att varje dag behöva fundera varje dag på vad man ska äta.

/Désirée

MonicaLagerquist
1

Har funderat under förmiddagen vad vi ska äta ikväll och plockat fram recept och börjat förbereda vissa saker av det vi ska äta.
Jag tycker att det är kul att planera och fundera ut vad vi ska äta och dricka.

Intehärutandär
1

Vi månadshandlar alltid, så vi har en hyfsat bra plan utan veckoschema. Vi vet vilka rätter vi oftast varierar med och köper hem ingredienser så det ska räcka till alla varianter. Ibland blir det ingen mat alls, utan hemgjorda smörgås och té och ibland blir det något helt nytt.

MonicaLagerquist
0

Nu har jag funderat fram och tillbaka.Letat recept och kommit fram till att imorgon kväll blir det japansk mat.

Sindri
1

Mums! Blir det okonomiyaki? Vad dricker ni till?

MonicaLagerquist
1

#12 Det blir Yakitori och ris samt en sjögrässallad med sesamfrön.
Antingen ett hemgjort äppelvin eller en hemgjord öl.

Maria
1

Min man brukar få beställa önskemat. Annars kollar vi favoritrecept i vår pärm.

/Maria