Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 238 ggr
MonicaLagerquist
5

Matkostnader 2021

Blev glatt överraskad när jag räknade ihop vad jag lagt ut på mat under året. Summan blev bara drygt 40-tusen. Då ingår allt som tillhör hushållet tex toapapper, hushållspapper osv. Vi är tre vuxna i hushållet och lagar och bakar det mesta från grunden.
Vi äter två lagade mål om dagen. Frukost och kvällsfika.

Stolt ägare till tre La permer

• Redigerat 2022-01-01 17:36 av DesK
Maria
2

Jag hade ingen koll men vi veckohandlar och det brukar landa på i snitt 700 kronor vilket blir 36 400 om året och jag gissar att det landar omkring 40 000 också med tanke på att man handlar enstaka saker extra som man glömt.
Vi är två personer och äter ett lagat mål om dagen hemma. Matlådor ingår.

/Maria

MonicaLagerquist
3

Jag bokför allt så jag vet hur det ligger till.Ser att maj och oktober samt december är dyra månader.Mannen fyller år i maj och jag i oktober och julen kostar ju en del då vi är många som äter här hemma då.

Maria
2

Förr när sonen var liten så hade jag full koll på matkostnaderna men inte nu längre.

/Maria

oh-la
2

Snabbt slaget (och utslaget) runt 96 000 för det här året.

Fridaaaa
2

Ingen exakt koll på hur mycket vi lagt. Men ca 60-65 000 kr för 3 personer mat, hygien och sånt nödvändigt. Kör mycket gluten&laktosfritt. Svenskt kött.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Garm
2

Jag gjorde en snabb uträkning och vi lägger ca 80 000 kr på mat och hygienartiklar och sånt per år. Vi är två vuxna och en treåring. Köper uteslutande gårdskött/kyckling direkt från lokala bönder, så det blir ju en hel del dyrare då. Det är ca 20 000 per år på bara den biten. Lagar all mat från grunden.

Vill sänka kostnaderna och äta mycket mer vegetariskt, men mannen tycker inte alls om bönor och kikärter (eller köttsubstitut). Det skulle sänka kostnaderna ganska mycket om jag kunde göra lite matreformer här hemma, men ack :)

MonicaLagerquist
2

#6 Vi äter mycket vegitariskt min man var inte så förtjust i början men nu har han vant sig.

Garm
2

#7: Jag har försökt få min sambo att äta bönor och kikärter, men han avskyr konsistens och smak. Linser går däremot bra.

Vixxen
3

Har full koll på ekonomin genom min banks app som bokför allt enkelt och smidigt!

Namiko
1

Min matbudget ligger på 700-800 varannan vecka så det blir drygt 18 000-20 000 för mig efter en snabb uträkning, då ingår nästan allt jag handlar på matbutiker. Äter all mat hemma och ungefär hälften läggs på frukt och grönt.

Förväntar mig en högre matkostnad i år då jag vill börja veckohandla igen så jag kan äta mer färska grönsaker. Är ganska less på att det mesta är slut efter första veckan. Bytte till varannan vecka när pandemin började.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Intehärutandär
3

Jag ligger på ca 7200 kr för mat per år. Jag gissar att det blir kanske 8500 kr med förbrukningsvaror, rengöring och hygien-produkter. Min son handlar för lite mer då han är köttätare.

MonicaLagerquist
2

#11 Oj det var lågt.Vad äter du en vanlig dag?

DesK
3

#11 Snövit79, så roligt att se dig! 🤗 För ett tag sedan skrev jag om boken Portionen under tian av Hanna Olvenmark. Hon har 300-kronorsveckor i sina böcker och på sin hemsida. Om man följer hennes 300-kronorsveckor ett helt år, så blir kostnaden 15600:-. Snövit, du säger att du klarar dig med mindre än hälften av det, dvs ca 140:- i veckan 😊 jag skulle också vilja veta vad du äter och om du odlar någon mat själv? (Portionen under tian är helt vegetariska recept)

/Désirée

Intehärutandär
3

#12: Vegetarisk husmanskost. En bas med krossade tomater, kryddor, buljong, lök, säsongsgrönsaker, torkade bönor, linser, ärtor, ris, pasta och potatis - där kommer jag långt för nästan ingen peng alls.

Idag köpte jag t ex ett nät gul lök för 7 kr på Willys. De kommer räcka 1-1.5 mån. En burk krossade tomater kostar 4.50. Jag köper 10-12 st på en gång. Som går till pastasås, stroganoff, färssås, pizza, linssoppa, tomatsoppa, piroger osv. En påse linser kostar ca en tjuga och räcker till 32 port linsoppa.

Jag har trädgård och kan odla det mesta för min zon. Nu var det några år sedan pga grävning och fasadbyte. Men i år blir det nog potatis, löker, rödbetor, blomkål, broccoli, aubergin, ärtor, tomater, örter m.m.

Är bagare och uppväxt med att baka nästan allt bröd och sötebröd. Min son äter tacos och bakar tortillian med. Mjöl, vatten och salt och är färdigt på kort tid. Vi gör mycket från grunden och jag köper vegetariskt halvfabrikat vid erbjudande. T ex Quornfärs och tofu.

En dag kan jag dricka té, äta hembakt bröd, pasta med linssås, kokt potatis med stuvad spenat och tofupinnar. Smothie, en näve nötter, tomater, rostad blomkål m.m. till mellis.

Har satt året tomater och paprika redan av köpt tomat och paprika. Bara att trycka ner skivad (körsbärs)tomat som börjar se lite vissen ut och man har 20-30 plantor.

Intehärutandär
1

#13: Hej igen, det var några år sedan. Vi får se hur länge det håller i :)

Jag följer henne på instagram. Och är admin för en grupp på FB med en matgrupp en portion för ca 12.50 kr. Tror vi är 90.000 + medlemmar nu. Där är dem väldigt uppfinningsrika.

Har Du skrivit här på Matlust om henne? (Kikar runt medans jag väntar på svar. )

Jag har inte heller mer pengar att röra mig på, om jag velat. Uppväxt "fattigt" med, så mamma lärde mig tidigt att fynda, ta vara på allt, odla, baka och vända på alla slantar. Att öppna skåpen precis innan nya pengar är ju alltid spännande. När man får trolla ihop något man inte trodde gick. Brukar skratta och säga att om jag var mer välbärgad så hade jag inte suttit där då nöjd och njutit av något improviserat. :D

Ibland drömmer jag om att gå på restaurang och slippa diska. :D