Matlust iFokus

Matlust

Etikettfisk
Läst 154 ggr
Fridaaaa
2021-10-25 19:06
1

Laxsida

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tips vad man kan hitta på med denna? :)
Inte som tar flera timmar /dagar och inte grillad eller kokt.

Jag äter bara gurka majs sallad och ärtor som grönsaker och potatis som rotfrukt.

Såser äter jag inte äggsås, romsås, pepparotssås tex. Eller med curry eller saffran. Smält/brynt smör anser jag inte är sås :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sindri
2021-10-25 19:49
1

Tina filén långsamt i kylen (över natten blir bra) så släpper den inte så mycket vatten. (I nödfall går det att lägga hela paketet i kallt vatten ett par timmar.)
Lägg den tinade (eller nästan helt tinade) filén i en ugnsfast form. Häll över lite vitt vin eller pressad citron. Salta lätt.
Låt fisken stå och dra medan ugnen värms till 126 grader.
Använd lite vitpeppar och paprikakrydda om du gillar det. Hyvla över rikligt med smör med osthyvel.
In i ugnen i ca 25-30 minuter. Man kan försiktigt dela med en gaffel, om laxen liksom skivar sig är den klar.
Gott till är pressad potatis, den suger upp skyn så bra.
Ärtor eller sockerärtor är gott till.

Caeli
2021-10-25 20:40
1

Jag brukar tillaga laxsidan i ugnen. Kryddar med citronpeppar och häller lite vatten i formen. När den sedan är färdig droppar jag på citronsaft och strösslar över lite dill (fryst går bra). Oftast någon kall sås till med tex grekisk yoghurt som bas. Kan blandas med hackade färska örter, finhackad gurka eller annan grönsak.

Åsa S
2021-10-25 21:19
1

Krydda laxsidan med salt och peppar. Lägg på en massa lättstekta kantareller som du saltat på och strössla på 1-2msk ströbröd och lägg lite smörklickar ovanpå. Häll grädde runt laxen och stoppa i ugnen ca 200 grader tills laxen är tillagad. Servera med ex. pressad potatis

CasaRamon
2021-10-26 08:43
1

När jag köper en laxsida, så blir den antingen gravad eller så styckar jag upp den i lagom stora bitar innan den tinat helt. Då kan du frysa in dom bitar som inte går åt direkt.
Jag föredrar stekt lax , med spenat och hemgjord majonäs. Recepten du fått här ovan,är ju också bra.

Martin
2021-10-26 21:45
1

Lägg den i folie på en grill, med salt, citronpeppar, citronskivor, dill/örter efter smak på den. Indirekt värme och 20 minuter räcker långt, jag tycker om när det är en kärna i den.

Eller som ovan har skrivit 20-25 minuter i ugn på ca 200 grader eller lite längre på lägre temperatur. Jag tycker den kan bli saftigare på lägre temperaturer, gäller att kolla av den mellan varven.

Potatis i någon form till. Kall sås t.ex. någon smaksatt creme fraiche (örter osv).

mvh Martin

Fridaaaa
2021-10-27 14:12
0

#1 Den var tinad över natten :)

#5 Inte grillad - står i inlägget :) Och detta var 25 jag sökte för när jag skrev inlägget tackändå :)

#4 Jag personligen äter inte spenat och usel på att göra majonäs :P och däremot färdig alltid hemma, men behöver det i något, tycker personligen inte det är gott med bara majonäsen men tack ändå för förslaget! :)

Har tillagat det då det var den 25 jag sökte för :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.