Veckomatsedel?
Gör du egen veckomatsedel, eller följer du någon matsedel på nätet? Berätta hur om och ifall hur du tänker när du gör veckomatsedel.
/Désirée
Jag gör en ungefärlig matsedel i huvudet. Färsk fisk de två dagar i veckan jag handlar och kanske någon fryst emellan.
Försöker göra soppa på måndagar, då är det inte kul att handla så då blir det från kyl och frys.
Lite fågel, lite vilt/nöt/fläsk, och lite köttfärs, och massor med grönsaker i säsong, sen är det klart. Om det är väldigt fina säsongsvaror eller något till mycket bra pris så köper jag mycket och planerar in att använda det på olika sätt under veckan. Ex vis vitkål blir några fina vitkålssallader med variation, på slutet av veckan blir det en gratäng eller rivet i en köttfärsröra eller gryta.
Vi gör alltid en veckomatsedel på lördagar, veckohandlar efter den och håller oss helt till den. Matkostnaderna hålls på så vis på lagom nivå för oss.
Vi får var fjärde vecka hem en låda med diverse kött vi valt ut och kan på så vis planera kötträtterna efter den. Äter helvegetariskt absolut minst två gånger i veckan.
Utefter dessa premisser bestämmer vi vad vi ska äta en vecka i taget.
Veckomatsedeln ska helst vara varierad och grönsaksrik, även på köttdagarna. Försöker också varva mellan ris, potatis, pasta och matgryner, så det inte alltid blir samma sak till.
Jag gör veckomatsedel i perioder. Jag brukar gå utefter vad som är bra pris på i reklambladen (som inte är skräpmat) + efter vad jag har hemma i kyl/frys/skafferi + på odlingslotter. Och så försöker jag få det så varierat som möjligt + jag försöker testa nya maträtter och nya smakkombinationer
Jag gör matsedel i perioder, blir ofta när jag inser att jag har för mycket i frysarna. Förr var det en nödvändighet för ekonomin, då gick jag igenom butikernas reklamblad och gjorde matsedel efter vad jag kunde hitta för vettiga varor till bra priser.
/Désirée