Matlust iFokus

Matlust

Etikettermatpratveggo-vegetariskt
Läst 107 ggr
DesK
2

Svamp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Det verkar vara ett svampår iår. Hörde på radion att klimatförändringarna gör att vi får en längre svampsäsong. Det är nog en av mycket få fördelar med klimatförändringarna.
Härom dagen var jag ute i svampskogen med en god vän och vi hittade en del 😊 Mest trattisar. Jag rensade och torkade dom i en enkel tork. Vilken underbar doft det blev 😍😋
Brukar ni gå ut i skogen för att plocka svamp? Vad gör ni med svampen?

/Désirée

• Redigerat 2021-09-29 08:37 av DesK
Scorpio97
3

Jag plockar inte svamp själv men när jag är hos mamma brukar vi plocka tillsammans. Jag gillar kantareller och Karljohansvamp, mamma gillar däremot en del andra också. Speciellt gula kantareller tycker jag är godast att bara steka i smör och äta som dom är :) Överskottet brukar vi torka eller frysa in.
I mammas område har det varit väldigt lite svamp i år, tyvärr.

//Jessie

Maleficum
2

Mina föräldrar plus hunden var här i helgen så vi var ut och plocka svamp. Själv fick jag med mig ca 1kg trattisar hem och har idag gjort soppa samt gav bort en del till min kompis som skulle göra sås på det imorgon.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

MonicaLagerquist
2

Min man plockar en hel del svamp.De gula kantarellerna hamnar i frysen och de andra torkas.
Idag ska jag göra kantarellfylld ravioli till kvällsmat.

Stolt ägare till tre La permer

Garm
1

Plockar inte svamp själv, är tyvärr urusel på att hitta, men får en del svamp. Mest gula kantareller, till min stora lycka! Förväller och fryser in för att sen använda i grytor och såser.
Om jag får trattisar så får jag redan torkade, så behöver inte göra annat än använda dem som jag vill.
Älskar kantareller!

På 80-talet plockade vi mycket murklor. Jag var bara barn då, men älskade dessa svampar. Det var nu läänge sedan jag åt murklor.

Sabah
1

Då hälsan har sviktat har det inte blivit nån svampplockning på en del år. Älskar dock svamp och hittar än i frysen! 🙂

Har plockat mycket sopp, lätta att hitta och lätta att känna igen! 🙂 Dock har även andra svampar följt med hem, såsom taggsvamp, bläcksvamp, trattkantareller, gula kantareller, rynkad tofsskivling.

#4 Murklor var en delikatess på den tiden, älskade murkelsås! Dock har giftstämpeln blivit starkare för den och jag har valt att lyssna på varningarna och valt bort den, men visst var det en alldeles särskild smak! 🙂

Har förvällt det mesta men även provat torka lite. Gott att ha i såser och stuvningar, även gott i grytor och svampsoppa är ju verkligen gott! Smörstekta på en rostad macka eller som tillbehör känns också helt rätt! 😊

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
2

#5: Tål oftast inte svamp (bara burkchampinjoner, men inte färsk svamp). Murkelsås kunde jag däremot äta. Synd att murklor är så giftiga, för det var så otroligt gott med murkelsås. 😋

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2

Eftersom jag är en usel svampplockare så är jag jätteglad över att man numera får tag i lite mer torkat svamp av olika sorter i affärerna.

/Maria