Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 252 ggr
MonicaLagerquist
2

För stora portioner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Vad tycker ni om restauranger som serverar stora portioner.
Jag äter mycket men ända får jag inte i mig mer

Stolt ägare till tre La permer

Denna kommentar har tagits bort.
MonicaLagerquist
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som tur fanns det lådor att ta med maten hem

Soligajag1
2

#0:

Helt ok, då ber jag om en låda och ta med hem.
Men jag förstår vad du menar .

HH 🙂

Fridaaaa
1

Jag har alltid matlåda till dagen efter. Eller delar jag med någon
Äter sällan ute, gillar inte det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
1

#9 Mindre portioner med möjligheten att få påfyllning kanske skulle löna sig.
Mycket mat kan ibland se oaptitligt ut.

/Maria

MonicaLagerquist
1

Hur som helst var det väldigt gott.Det får bli rester ikväll.

MonicaLagerquist
3

Jag är kanske töntig men jag tycker att det känns skämmigt att be att få ta maten med hem.Det känns sålt eller hur jag ska beskriva det.

Carmarino
3

#7: Fast du har ju betalat för det. Det är bättre att det blir uppätet för annars måste det slängas, och det är ju verkligen synd.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Sabah
2

#7: Jag känner likadant, men egentligen borde man inte göra det, man har ju betalat för maten och annars kastas den ju! Men det beror nog också på hur mycket man inte orkar äta upp, är det bara väldigt lite känns det nog dumt men är det lite mer tycker jag att det är okej att be att få ta med det! Åtminstone borde man bli bättre på det! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2021-09-18 15:47 av Sabah
johan
2

Ett fåtal ställen jag varit på har en haft en skylt att man gärna får mer mat om man vill, men att portionerna är mer lagom för att undvika att mat kastas. Det tycker jag är riktigt bra.

Har sett bufféer där man får ta hur mycket man vill, men du väger din tallrik och betalar endast för det du tar åt dig. Det blir mycket uppenbart att folk väljer mer med omsorg då.

Tycker det är synd att så många ställen gör större portioner än folk i regel orkar eller behöver äta. Hade föredragit lägre pris, men har förståelse för att det inte är ingredienser som är kostnaden för matställen, utan lokal och personal. Större portioner gör det då enklare att ha höga priser.

Mvh // Johan

MonicaLagerquist
2

Jo jag vet att jag har betalt för maten så visst borde jag inte känna mig dum för att jag vill ta det mmed mig hem.

Carmarino
4

#11: Tror de flesta restauranger blir glada om man vill ha maten med sig så att de slipper slänga den. Då visar man ju dessutom att man tyckte om det de har lagat. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Sabah
4

#12: Det tar jag till mig, så får man se det! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Zadeira
2

Är jag den enda som inte har det problemet? Nu är jag ganska stor i maten överlag och äter sällan ute, men jag har aldrig tagit med mig matlåda hem. Lämnar jag är det så lite att det ändå inte blir en halv portion.

Soligajag1
2

Här serverar dom oxå så stora portioner. Spizy hot heter Restaurangen här. Tallrikarna är så stora som du visar på bilden.

Jag går med en väninna och äter, vi ber båda om en låda att ta med hem.

Så jag tycker inte du behöver skämmas för det .

HH 🙂

• Redigerat 2021-09-23 10:37 av DesK
Maria
3

Jag har aldrig varit i situationen men känner spontant att det skulle kännas konstigt att be om matlåda.

/Maria

DesK
3

Jag tänker som Carmarino att de flesta restauranger nog blir glada om man vill ta med sig maten hem. Vi köper ibland take away från någon restaurang och då räcker alltid maten i två dagar för oss.

/Désirée

MonicaLagerquist
2

#15 Det var på Spizy hot i Uppsala vi var.

MonicaLagerquist
3

#16 Vi upptäckte att det fanns lådor att ta maten i brevid där man tar bestik och glas.

Soligajag1
1

#19: Så komiskt . Har dem likadana tallrikar på alla Spicy Hot .

Perfekt ju. Då behövde man inte ens be om en.

HH 🙂