Matlust iFokus

Matlust

Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 1959 ggr
Illan
0

Julmatsplanering

Hej där!

Julen närmar sig med stormsteg och den här december är chokad med jobb och annat. Någon som har en bra lista på vilken mat man kan förbereda när?

Denna helg satsar jag på lussekatter och julgodis… men vad kan jag göra mer framöver som håller sig?

Satsade ett år på att förbereda Jansson och det smög sig. Jansson blir inget vidare efter en sväng i frysen kan jag berätta  *suckar*

Karmatarerskanise
0

Jag brukar frysa in Janssons och har inte märkt några problem med det. Kanske är jag inte så kräsen som man bör vara ;)

[Asta]
0

Skall man göra köttbullar så går det ju att göra när som helst.

Vi har inte så mycket julmat för vår del så det är inte så mycket att förbereda. Brunkål brukar vi i och för sig göra lite innan. men det är ju inte alla som äter det :)

Beba
0

Jag har bakat småkakor och olika sockerkakor.Idag har jag gjort jul godis som knäck,risbräck och choklad(Rykande åtgång) den är gör go.Här är receptet om ni vill ha….100g magarin,2dl grädde,4dl socker låt koka i 10 min.smält 200g blockchoklad blanda i smeten efter kokning.Lägg ett bakplåtspapper på en plåt.Bred ut chokladen på plåten.Låt svalna en liten stund skär sen i rutor…Ni ska se att de tar fort slut…Lycka till..

MaMaMade
0

Hade tänkt baka lite i år i motsats till andra år men pga min halsfluss ligger jag sjukt efter m julklappstillverkningen o fixandet av Mellis tärnklänning. Har mått bättre idag o kunnat äta lite så jag hoppas kunna sy lite imorgon…måste ha den + 3 par grytlappar färdiga till på torsdag.

Skickar kanske iväg Guben m Minstan när Mellis är på FSK nästa v så jag kan baka några kaksorter. Jag brukar vilja ha chokladbröd, mazariner o "spritsar", dvs strassburgare. De sistnämnda blir dock aldrig lika bra som min mors. Hon anv en kon som man pressade degen igenom m tummen. Svårt men kakorna blev jättefina.

Dagens spritsar gör att vecken spricker om inte degen är lös o då flyter de ut när man gräddar dem. Mammas recept är skrivet m blyerts på vaxat papper m gammeldagshandstil…tyvärr helt oläsligt. Tips ngn?

clivia
0

jag jobbar sista dagen den 20:e och då ska jag göra lite olika saker så de blir klara innan jul: gravlax med hovmästarsås, ett par sillinläggningar, kanske lite köttbullar, kanske knäckebröd. Julskinka ska jag testa att köpa färdigkokt i år och bara griljera, det får bli närmare jul. Sambon brukar göra gröt och Janssons. Ja, och lite julgodis måste man ha. Vi har just flyttat så det gäller att inte ta sig vatten över huvudet… Men annars hade jag velat testa att stoppa korv!

Sovgott
0

Jag har inte planerat alls. *Gaaah*

Martin
0

Jag har planerat för fullt. På julafton blir det hos mina föräldrar och på juldagen hos mina morföräldrar. Skrattande

mvh Martin

bubbelbubbel
0

gud så skönt när alla fixar sånthär åt en :)
jag ska göra en potatisgratäng till julafton, det är mitt strå till stacken.

juldagen blir perfekt. som alltid, vi gillar traditioner i min släkt, blir det kalkon hos mormor och morfar !

MaMaMade
0

Ha, skulle lägga in sill i tid…fick höra igår att det bara är en v kvar till julafton. Julbaket skulle ju också göras bort 2 v innan…den där v jag låg sjuk sabbade *allt*!

Planen är: köpa färdiginlagd sill (om jag hittar) o bara göra marinaderna. Baket får bli en fransk tryffeltårta elt mockakladdtårta från Nya Konditoriet i stan. Skrattande

Ska in till stan på onsdag igen (var där igår men vad hinner man m 3 ungar i släptåg!) o fixa det sista: toppstjärna till granen, mina franska chokladtryfflar, ett par gröna Pringles + en stor flaska Amarula. Mina 2 yngsta systerdöttrar ska ha ngt o så Guben…men *vad*?

Längtar efter att få bjuda på ett hejdundrande julbort men eftersom vi är ensamma får vi lov att vänta tills det blir svärdotter o mågar i huset…förhoppningsvis även barnbarn så småningom.