Annons:
Etikettermiddagstipsfärs
Läst 299 ggr
Garm
6/7/21, 8:36 PM

Köttfärsrätter

Hej matvänner!

Jag har en hel del nötfärs i frysen och skulle behöva lite tips på vad jag kan laga för maträtter med denna färs.
Sitter ni inne med några goda rätter som kräver just nötfärs?

Pannbiff och köttfärssås behöver jag inga tips på, för det gör jag redan hyfsat ofta. Köttfärslimpa äter jag inte. Kålpudding/kåldolmar har jag koll på (och de kräver dessutom oftast blandfärs :) ).

Tack på förhand!

Annons:
DesK
6/7/21, 8:42 PM
#1

Grillade kebabspett, piroger, köttfärspaj, tacos, surkålsdolmar (nej inga dolmar kräver blandfärs), fyllda grönsaker mm 😋

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Martin
6/7/21, 10:25 PM
#2

hamburgare är givet för mig, men utöver det så som föreslaget någon form av grillspett/spett. Köttfärssoppa med pasta, köttbullar, tacos (i alla dess former), en bra chili con carne med sting, kanske någon form av gratäng eller köttfärspaj.

mvh Martin

Garm
6/8/21, 8:20 PM
#3

#1: och 2#: Tackar så mycket för tipsen. Ni har gett mig massor med idéer! Nu behöver jag inte äta pannbiff och köttfärssås till leda :)

DesK
6/8/21, 8:29 PM
#4

#3Garm, jag glömde en av mina favoriter, hemgjord kebab. Visserligen är receptet gammalt, men det funkar än 😋
Hemgjord kebab

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Matlust iFokus är tänkt som ett inspirerande och lustfyllt diskussionsforum för alla matlagningsintresserade, gammal som ung, man som kvinna, proffskock som amatör. Här hittar du mängder av recept och artiklar om mat och bordets alla glädjeämnen. För-& smårätter & tillbehör, soppor, Fågel, Nöt, vilt & gris, Färs & korv, Fisk & skaldjur, Veggo vegetariskt, Sallader, Mjölmat, gryn & ris, Konserverat, inlagt, sylt & marmelad, Desserter, frukt & godis, Matbröd, smörgåstårtor & kaffebröd, Drycker och mycket mer.
  • Redigerat 7/3/21, 5:13 PM av DesK
Garm
6/9/21, 1:25 PM
#5

#4: Åh, tack! Det där ska jag verkligen ta och göra. Kebab är ganska gott ibland och hemmagjord lär ju inte gå av för hackor 🙂

oh-la
6/20/21, 9:34 AM
#6

yakiniku på köttfärs och gulaschsoppa med köttfärs är två recept vi kör.
Yakiniku brukar vi strimla två morötter och en halv purjolök, bryn köttfärsen och häll på yakinikusås (köpt eller egen), rosta lite sesamfrön, vänd ner grönsakerna i färsen och låt puttra under lock i ca två minuter. toppa med sesamfrön och lite hackad koriander (om man gillar det, annars utesluter man bara) serveras med ris eller nudlar.
gulasch brukar jag köra efter Tinas recept och servera med en klick creme fraiche och gott bröd.
https://www.tina.se/gulaschsoppa-med-notfars/

Här är en snabbvariant med malet kött. Jag älskar verkligen kryddorna i en gulasch!
Annons:
Garm
6/20/21, 8:03 PM
#7

#6: Åh! Yakiniku som är så gott! Jag får verkligen ta och göra det med nötfärs, för det låter så himla lättlagat och supergott :D Tack!
Gulaschsoppa gillar tyvärr inte sambon, men en kanonidé att göra så jag har till lunch.

tlover
7/18/21, 2:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Schepherds pie är poppis på jobbet och olika varianter av köttbullar.

Här är mammas recept på schepherds pie

l'm back

Garm
7/18/21, 2:18 PM
#9

#8: Tack för receptet, måste provas! Det där är något jag tänkt laga, men det har alltid fallit i glömska av en eller annan anledning. Perfekt med en påminnelse! :)

Maria
8/7/21, 11:11 AM
#10

Chili con carne kanske?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
8/7/21, 11:29 AM
#11

#10 Det gjorde jag häromdagen. Fyllde på med röda linser

Stolt ägare till fem La permer

Garm
8/7/21, 12:22 PM
#12

#10: Åh, ja det är gott!

#11: Smart! Det ska jag också prova! Förkokta eller som de är?

MonicaLagerquist
8/7/21, 1:44 PM
#13

#12 jag slänger i dem som de är.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Garm
8/7/21, 2:16 PM
#14

#13: Tackar! :)

Maria
8/7/21, 2:39 PM
#15

Jag brukar ha både svarta och vita bönor i chili.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
8/7/21, 3:01 PM
#16

Garm, Tareq Taylor skrev ett recept på köttfärssås med linser i. Det är därifrån jag fick idén att oftast ha linser i min köttfärssås 😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Garm
8/7/21, 3:35 PM
#17

#15: Jag med! Det är jättegott att blanda i olika bönor :)

#16: Ja, det kan man ju också ha! Måste göra så med vanlig köttfärssås också. Brukar ofta göra "kött"färssås med bara linser, men det är ju jättebra att kunna minska på köttet i en vanlig köttfärssås.

Åsa S
8/11/21, 10:03 AM
#18

Lasagne, moussaka. Odlar du squash/zucchini eller har en granne som har för många så är ju även köttfärsfylld sån väldigt god (bör vara lite större squash än de som säljs i matbutiken) annars kan man även fylla en aubergine med köttfärsröra. Köttfärsfyllda crepes. Shepards pie.

Upp till toppen
Annons: