Clotted cream
Idag blev jag så vansinnigt sugen på clotted cream! 🙂 (Ni vet, man kan få för sig ibland när något väcker ett kärt mat-och reseminne…)
Det finns ju inte att få tag på i Sverige och det görs på opastöriserad mjölk, men jag hittade en blogg:
https://barabrittiskt.wordpress.com/2015/03/31/clotted-cream-recept/
Är det någon av er som vet någon enkel genväg till att få ihop något som åtminstone påminner om clotted cream?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Åh det har jag aldrig testat. Det låter spännande.
/Maria
Tror inte det finns något enkelt sätt att göra clotted cream - eller åtminstone inget som går snabbt. Har två olika recept som görs på grädde. Jag har inte testat något av dem, så jag vet inte hur lätt det är att göra dem eller hur resultatet blir, men här är de om någon vill prova:
Från blogg: barabrittiskt.wordpress.com (det verkar dock inte vara samma recept som det du länkar till, eller så är det bara för att jag har "sammanställt" det).
Häll upp grädden och sätt in det hela i ugnen i 80–82grader.
Låt det stå i minst tio timmar och sköta sig självt.
Ta ut formen och låt den svalna.
Ställ in den i kylen i minst tio timmar.
Rör inte i den under hela denna process.
Först när den tas ut ur kylen efter sina dryga tio timmar kan man försiktigt ta upp den och lägga i något fint krus.
Har man gjort mycket kan man eventuellt skrapa av den gula skorpan på toppen, men det är svårt om man inte gjort en stor mängd.
Det är alltså tidskrävande, men alla som ätit det vet att det är värt väntan.
Från Norrmejerier:
6 dl vispgrädde
Fyll en kastrull till hälften med vatten och värm tills det börjar sjuda försiktigt.
Häll grädden i en värmetålig skål och placera den i kastrullen med vatten.
Låt grädden stå i 2–3 timmar tills den börjar se riktigt tjock ut.
Grädden får inte koka och inte heller röras om eller skakas.
Ta av skålen från vattenbadet och ställ den i kylskåp 10–12 timmar.
Ta bort kakan som bildats på gräddens yta och lägg den i en skål.
Engelsmännen tycker om när grädden är lite hård uppe på men man kan vispa den jämn om man tycker det är godare.
Servera till varma scones med sylt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2021-04-19 18:06 av Carmarino
Så spännande! Jag skulle vilja testa att göra det.
/Désirée
Sååå gott till te och scones en vacker vårdag! 🙂
#2 Tack för recept! Det kanske inte finns några genvägar som jag lite grann hade hoppats på …😸
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen