Skriva matdagbok
Har ni någon gång skrivit mat dagbok?
Har det hjälpt er med att få kontroll på ert ätande?
Jag har perioder där jag äter okontrollerat. Äter bara några få saker. Man kan säga att ex, under den perioden ska jag bara ha leverpastej på mackan. Inget annat. Nästa period ska jag bara äta kanelbullar (där är jag nu), nästa bara en viss chips sort osv.
Sen Över äter jag tills jag tröttnar och inte vill se det på flera år.
Vid mat äter jag aldrig upp allt på tallriken. Oavsett hur lite/mkt jag tar.
Har gått hos psykolog och detta är en typ av ätstörning.
Men nu börjar det spåra ut helt.
Om det hänger ihop med vintern och mörkret?
Så nu funderar jag på att skriva upp allt jag äter och dricker, hur jag mår. Varför jag äter det jag gör. Osv
Vad tror ni?
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
- Redigerat 2021-03-21 14:36 av DesK
Oj, det låter besvärligt.
Jag tror att en matdagbok kan vara till mycket hjälp. Framförallt om du kopplar den till dit mående överlag.
Då får du kanske en bättre överblick.
Det kan vara ett bra underlag om du besöker vården också.
/Maria
#1: ja detta är fruktansvärt jobbigt.
Jag måste bryta detta på något sätt.
Så äter jag något, som nu dessa bullar, tar 1, sen 1 till. Vips så har jag ätit 8 st o får ångest o äter upp resten som är kvar.
Har kunnat hantera detta länge. Det började komma tillbaka i december.
Får nog börja skriva upp allt. Inte bara mat. Även hur jag mår.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Det låter jättejobbigt! Jag har en kompis som har haft liknande problem, hen blev av med det genom att skriva matdagbok och hur hen mådde. Man behöver alltså koppla ihop sitt mående med vad man äter. Dels kan du använda trådarna, vad blir det för mat? Men de måste kompletteras med hur du mår.
/Désirée

Det låter arbetsamt.
Hoppas att du kan få det att vända.
Stolt ägare till tre La permer
#3: jag vet att mycket hänger ihop med mående +kost.
Men ska börja skriva ner allt. Hur jag mår, hur jag äter osv. För har kommit ut ur detta innan.. Då kan jag igen
…………………………………..
#5 Det är ett stort steg att skriva om det här 😊
/Désirée
Ja, jag har skrivit matdagbok både för att hålla koll på kalorier/näring och för att se samband mellan kost och mående. För det sistnämnda antecknade jag vad jag åt samt hur jag mådde vid olika delar av dygnet. Sedan gick jag i efterhand igenom och försökte hitta mönster. Jag har problem med överätning och jag tyckte det hjälpte mig. Jag har även experimenterat rätt mycket med min kost och testat olika dieter för att se vad som fungerar och inte för mig
//Jessie
Hittade detta som kan ge lite tips:
https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/vikt/experten-sa-bryter-du-ditt-daliga-matmonster/?referrer=rotator-item-5
#8: har läst den 🙂
…………………………………..

Hur går det för dig?
Just nu är allt lugnt igen.
Jag blir ibland knäpp på hur allt ändras. Från ren panik o ångest till lugn och allt fungerar
…………………………………..

#11 KRAM ❤
#11: Skriv matdagbok nu också när allt känns okej.
Då kanske du kan upptäcka mönster eller saker du inte tänkt på tidigare. Eller se kopplingar som inte är/varit tydliga.
Allting gick jätte bra. Allt var under kontroll. Men nu är jag tillbaka i allt.
Nu har jag tagit kontakt med en god vän som är kostrådgivare och som även kan hjälpa mig med övningar för kroppen.
Jag vägrar må såhär resten av mitt liv.
…………………………………..
Flocken, så bra och tufft av dig att du berättar, det är ett stort steg i rätt riktning, skickar ett gäng styrkekramar till dig 👍💚
/Désirée
Nu har jag haft första samtalet med kostrådgivaren. Vi har känt varandra i 10 år så hon vet alla mina problem. Så nu är det på gång. Känns som en stor tyngd har försvunnit från mina axlar
…………………………………..

#16 Så skönt att det är på rull nu.Lycka till!