Göra potatismos
Hur gör ni?
Köper ni speciel potatis?
Mosar eller mixar?
Smör eller margarin?
Mjölk eller grädde?
Stolt ägare till tre La permer
Stompar och sedan elvisp - vill inte ha klumpar i
Smör eller margarin i vilket ja nu har hemma
Oftast mjölk
Lite krydda
ingen speciell potatis.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vilken potatis det blir beror på årstiden. På sommaren, när det mest finns färskpotatis, så använder jag bakpotatis. Det kan jag förvisso göra annars också - det blir inte så många potatisar att skala då. 😄
Har en potatispress som jag brukar använda. Blandar sedan i smör och mjölk.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Först så använder jag någon mjölig potatissort. Sedan använder jag potatisstöt och så varm mjölk och massa smör till lagom konsistens.
/Maria

Jag tar den potatis jag har hemma. Gör inte mos när det bara finns färskpotatis.
Skalar ,delar kokar och sen kör jag med elvispen.
Sen grädde och smör om det är till lite mer festlig mat annars mjölk och margarin. Salt och peppar efter behag.
Sen kryddgrönt ovanpå eller i.
Dill,persilja,kajplök eller gräslök efter behag.
Stolt ägare till tre La permer
Jag gör mos ytterst sällan, men när jag gör det så gör jag det lyxigt med grädde, smör och kryddgrönt eller parmesan. Har en favorit där jag gör en ganska lös puré med creme fraiche som jag lägger på surkål och kött och gratinerar.
/Désirée
Jag använder fast potatis eftersom det är det som finns hemma. Skivar och kokar den ordentligt mjuk. Använder sedan elvispen. En skvätt mjölk, lite smör eller olja. Salt och vitpeppar. Kan även bli lite finhackad persilja/gräslök/grönkål. Även hel kummin är gott att ha i.
Mjölig potatis som jag kokar och när den börjar falla sönder häller jag av vattnet slår på mjölken och kör med elvispen. Slänger i en liten klick smör + mitt hemgjorda örtsalt och rör om och serverar.
Jag vet inte ens vad för sorts potatis jag köper, bara plockar 😂
Jag kör med elvisp sen slänger jag i salt och vitpeppar, en skvätt mjölk och flytande margarin.