Annons:
Etikettermatpratinlagtmatkultur
Läst 458 ggr
DesK
2/11/21, 8:35 PM

Fermentering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fermentering är nog den äldsta formen av konservering. Det är den enda konserveringsmetod som faktiskt gör grönsakerna nyttigare och mer lättsmälta än de är som helt råa. Man kan fermentera det mesta och vissa saker kanske vi inte direkt tänker på att de är fermenterade. Jag har fermenterat i större delen av mitt liv, mest har det varit kål och rotsaker, men också yoghurt och surdegsbröd, på senare år har det blivit en hel del kimchi. Ännu finns det mycket att utforska för mig inom detta spännande område. Som säkert några av er vet så samlar jag på kokböcker, så jag har en del böcker om fermentering också.
Fermenterar ni? I så fall vad? Vilka favoriter har ni?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

  • Redigerat 6/28/21, 12:12 PM av DesK
Annons:
Maleficum
2/11/21, 9:39 PM
#1

Har testat göra surkål men är inte speciellt förtjust i vitkål men har funderat på att testa med andra saker men inte riktigt vågat. Sen har jag bakat surdegsbröd i perioder och även gjort egen kefir.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Sindri
2/11/21, 9:49 PM
#2

Fermentering är så himla gott! Just idag bakade jag faktiskt surdegsbröd, har precis provsmakat -mums!
En stor burk surkål står på tillväxt, min sista burk från i höstas tar slut vilken dag som helst.
I somras och i höstas provade jag att fermentera en massa saker.
Gurka, tomater, både små och stora, paprika, lök, purjolök. Har också en del burkar med allt blandat.
En annan favorit är morötter i stavar med lite vitlök och ingefära, ibland apelsin. De brukar hålla sig knapriga.
En höst fick jag fin skörd av små, små äpplen. De fermenterade jag ihop med vitkål (äpplen i sig är för söta att fermentera själva). Åh, så gott det var!

Rödkål har jag också provat, men det blev inte så bra. Något som tycks vara svårt att fermentera är rödbetor. Blir oftast slajm.

Jag gör kefir på mjölk eller kokosmjölk och alltid egen crème fraiche på grädde.

Kvass är en annan favorit. Tror tarmbakterierna gör glädjeskutt när de får fermenterad mat. 😉

  • Redigerat 2/11/21, 9:49 PM av Sindri
MonicaLagerquist
2/12/21, 8:42 AM
#3

Jag måste testa det vid något tillfälle.

Stolt ägare till fem La permer

DesK
2/12/21, 10:38 AM
#4

Har fortfarande inte kommit mig för med att göra kvass, men här är Sindris bra text om kvass 😊
https://kost.ifokus.se/discussion/1484299/gor-magen-glad-gor-kvass!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sajt om kost, näring, hälsa och motion.
Sindri
2/12/21, 11:09 AM
#5

#4: Testa nu på vintern med apelsin/clementin, kanel, ingefära, nejlikor. Trots att man dricker den kall så värmer den gott på grund av kryddorna.

Caeli
2/13/21, 9:06 PM
#6

Håller på med min fjärde omgång med surkål. Tycker att det är så gott men det blir inte av att göra så ofta. Känns lite omständigt och jag lyckas på något vis sprida vitkål över större delen av köket… 😁

Brukar sätta in burkarna på en hylla i skafferiet under fermenteringen. Hoppas det fungerar bra den här gången också. Vi har haft upp mot -20 grader kallt på nätterna och det drar rätt in i skafferiet! Där blir ju inte minusgrader men ganska kyligt…

Annons:
Sindri
2/13/21, 10:09 PM
#7

Under fermenteringen skall du väl inte ha dem så kallt? Jag har alltid i rumstemperatur under själva syrningen. Sen skall de stå kallt.
Jag investerade i en stor bur från Kilner och jag måste säga att det var värt pengarna flera gånger om. Köpte min på Ica till jättebra pris. Det känns lite konstigt att en datorbutik säljer dem, men, men……..
https://www.computersalg.se/i/5965746/fermentation-set-kilner-6-delar-3-liter-320x170mm-glas-silikon-plast-gr%c3%a5?utm_source=PriceRunnerSe&utm_medium=PriceRunnerSeLINK&utm_campaign=PriceRunnerSe

Fermentation Set Kilner® - 6 delar 3 liter 320x170mm - Glas - Silikon - plast - Grå | Computersalg.se : Allt i kontorartikler, kontormaskiner, papir, clips, karton, pap, emballage, labelprint. Alltid rätt pris !
DesK
2/13/21, 10:18 PM
#8

Tyvärr är den mycket otät och därmed knappast lämplig som fermenteringskärl. Jag har 2 sådana, det går att använda dem till kimchi, men inte till annat fermenterat.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sindri
2/13/21, 10:34 PM
#9

Men jag har använt min flera gånger och det har gått jättebra. Har köpt en till en son också och han är nöjd. Har du den på bilden? En 3-liters från Kilner. Har du kanske haft otur och fått en med otätt lock?

Caeli
2/14/21, 8:59 AM
#10

#7: Nej det var inte meningen att de skulle stå så kallt. Det brukar sällan sjunka till de temperaturerna här. Men det verkar ha gått bra. Är inne på sluttampen nu!

Sindri
2/14/21, 9:05 AM
#11

Härligt! Gjorde iordning lite morötter nu, de tar bara någon vecka att få färdiga. De gör jag i mina mindre Kilner-burkar.

DesK
2/25/21, 9:30 AM
#12

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Ät mer fermenterade livsmedel! De innehåller mjölksyra, koldioxid och bioaktiva ämnen som förhindrar att skadliga mikroorganismer växer till.
  • Redigerat 2/25/21, 9:44 AM av DesK
Upp till toppen
Annons: