Matbudget
Vad lägger ni på mat per person och månad?
Stolt ägare till tre La permer
Vi har ingen budget.
Vi lägger våra pengar på mat.
Vi reser inget, unnar oss inget speciellt. Utan vi äter gott. Det är livskvalite för oss.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

#1 Vi äter också gott och unnar oss att äta gott men samtidigt har vi inte obegränsat med pengar.
#2: vi har ingen budget. Vi klarar oss med sunt förnuft
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Mellan tummen och pekfingret så lägger jag nog 2500-3000kr på mat varje månad.
// Harley
Har ingen direkt budget för mat nu, men jag tänkte att jag ska skriva upp allt som vi handlar i ca 30 dagar, bara för att se hur mycket pengar vi lägger på mat. Har gjort det förr och då ser man direkt om något inte är så bra.
/Désirée

Jag bokför ju allt jag handlar och vi ligger i runda slängar på 1000 per person per månad på mat.
#6 Monica, det är ju verkligen inte mycket! Vågar påstå att det beror på att du lagar det mesta från grunden. Bra jobbat är det! 👍
/Désirée
Vi är tre personer, 2 vuxna, en treåring
vi lägger 4000-4500 kr/månad i mat, ink hygien, städsaker och blöjor för alla tre. Vissa månader kanske något mer. Sonen äter ofta på förskolan.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Max 250:- i veckan utan frukost på vardagarna. Ibland äter sambon och jag ihop.
Äter modifast på morgonen på vardagarna och det kostar lite.
Mvh
Mig

Vår familjs skämskonto… Matkontot… Runt 8000/månad på två vuxna och två små barn (5 och 2 år). Några månader ligger vi nog närmare 10000/månad. Ren katastrof…
#10 oh-la, modigt av dig att berätta detta! Då har ni alla möjligheter till förbättringspotential. Här kan vi hjälpas åt att få till bättre vanor och rutiner 😊
/Désirée
Vi lägger någonstans mellan 900 - 1000 kronor per person och månad på mat. Äter alla måltider hemma i nuläget.
Oftast 1200-1400kr. Är ensam, men när vi är två blir det närmare 1100-1200 per person.
Svårt att uppskatta. Jag tror 4000 per månad, vi är två personer i hushållet plus en varannan helg. Hade varit intressant att veta hur mycket det är i verkligheten 😃
#10: vi ligger där någonstans oxå. På helgen är det sällan bara familjen som är här o äter. Oftast är vi 8-9 personer.
Men känner inget behov av att ändra det. Är vårt val
…………………………………..
Egentligen så är det svårt att veta hur mycket vi lägger ut på mat, eftersom vi ju också köper hygienartiklar från Ica när vi beställer mat. Men jag tror att det är ca 3000:-/mån på mat. Jag lagar all mat från grunden och bakar allt bröd.

#15: ja… lite så… vi har tittat över vår matbudget flera gånger just för att se om vi ska kunna spara in och visst KAN vi spara in, men vi gör det inte. Vi köper dyra råvaror, unnar oss att handla utöver det vi har om vi blir sugna på något speciellt en kväll. Om vi är helt färdiga köper vi mat istället för att stå och bråka i köket. Vi har väl sagt att mat ska vara något bra. jag jobbar mycket och min man har oregelbundna arbetstider som gör att han ofta är sen hem. han äter nästan varje dag ute på jobbet… ja… det drar iväg.
ja, jag kan skämmas när jag säger hur mycket vi lägger på mat för det är mycket! men jag ska också tillägga att det inte gör någon ekonomisk skada, så vi har råd. vi slänger heller inte mat, så det är inget större svinn.
Skönt att höra att det är en till med höga matkostnader, som inte skäms över det som jag kan göra. det får väl mig att stå rakare i att det är så vi har det, och egentligen är det inget vi planerar att ändra på heller.
Till er som har en hög matkonstnad vill jag säga att här på sidan respekteras alla olika varianter och det är både roligt och lärorikt att ta del av varandras olika smak och åsikter om mat 😊
/Désirée
#17: ni låter som oss 😄
min man jobbar 6 skift, jag jobbar ca 10 timmar /dag. Iof hemifrån. Men det där xtra på kvällen eller till middag gör allt. Orkar vi inte laga köper vi hem något.
Jag gör gärna efterrätter, bakar o fixar.
Provar nya maträtter.
Skulle jag ge mina barn enklare mat skulle de undra vad som hände 🙈.
Vi har råd. Men vi har kämpat för att komma hit. Vi har levt på minimum. Mat är vår lyx
…………………………………..