Matlust iFokus

Matlust

Etikettermatprattipsråd
Läst 472 ggr
DesK
1

Latmat/ nödmat...?

När ni inte orkar eller hinner laga mat, men snabbt behöver få mat i magen. Vad lagar /köper ni då? Alla tips är bra och det finns inget krav på att allt ska vara lagat från grunden. Säkert finns det många hel- eller halvfabrikat som kan rädda en sådan här situation.

/Désirée

91Marran
1

Fiskbullar och makrillburkar.

Mvh
Mig

Maria
1

En tonfiskstuvning med curry och ris är vår nödmat😀

/Maria

Sindri
1

Omelett. Ägg finns alltid och man kan variera omelett i det oändliga.

Orkar jag inte ens det gör jag en "äggmjölk"; 1-2 ägg, 1-2 msk kokosfett (eller smör), någon grönsak som broccoli, spenat eller avocado. Eller frukt eller bär som banan, hallon, blåbär etc. Lägg i mixerburk med ägget underst. Häll på kokande vatten medan du mixar.

Maria
3

Wokad mat. Då blir man av med rester i kylskåpet 😉

/Maria

Fridaaaa
1

Nudlar med bacon i
Omelette
Rester

Mest

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Scorpio97
1

Omelett, köpt färdiggrillad kyckling eller kokta ägg (ev med räkor eller rökt lax till). Råa grönsaker eller sallad i påse som tillbehör. Omelett/ägg är dock vanligast, om jag inte orkar laga mat orkar jag förmodligen inte handla heller och ägg är det enda på listan som alltid finns hemma

Men dom flesta jag känner har matlådor i frysen som nödmat, borde ju vara den enklaste lösningen.

//Jessie

Åsa S
2

äggsmörgås + yoghurt och flingor + te

Maria
1

Fräsa upp rester med äggstanning och riven ost i ugnen.

/Maria

Vixxen
1

Rester att värma i micron.
Någon färdig låda med mat från frysen.
Blodpudding
Omelett

oh-la
1

makaroner och köttbullar eller fiskpinnar och pommes. framför allt det senare är bra. allt in i ugnen så kan man fixa med annat under tiden. är det riktigt krisigt är det macka och yoghurt.

Är det för att vi ska iväg och barnen behöver få något i magen snabbt är det omelett som gäller. det vet jag att båda äter. eller korv med lite grönsaker till. då kan man skära lite gurkstavar, paprika, avokado eller morot under tiden man kokar upp korven. oftast är det just för att barnen behöver mat snabbt som gör det stressigt med mat, inte så mycket för oss vuxna. kombinarer vi att vi behöver snabb mat och verkligen inte orkar, då blir det oftast pizza. det är den snabbmat vi har närmast.

MonicaLagerquist
2

Har alltid färdig mat i frysen.
Men är det riktigt bråttom blir det troligen fiskbullar och grönsaker.

Stolt ägare till tre La permer

Garm
1

Snabbnudlar med svampbuljong och röd curry-pasta (i stället för tillhörande kryddpåse).

DesK
0

Många bra tips! 😊 Fiskbullar hade jag alltid hemma förr, men nu var det längesen som jag åt det. Tonfisk har jag oftast hemma. Wok är en av mina favoriter. Av någon dum och oförklarlig anledning är jag sällan sugen på omelett, annat än till frukost. One pot-pasta har blivit en ny favorit för mig. Där kan man också få med rester. Fortsätt gärna fylla på med fler förslag 😊

/Désirée

Vixxen
2

Rostat bröd med skinka, tomater och ost körda i micron!

DesK
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu blev det latmat här, färdigpanerad torskfilé från frysen, kimchimajo och en massa grönsaker.

/Désirée

Carmarino
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Min latmat är ångkokta grönsaker och potatis. Ärtorna tinar jag i hett vatten, för de blir överkokta om jag ångar dem med de andra grönsakerna. Om jag inte är fullt så lat så steker jag en vegobiff från frysen och minskar då antalet potatisar. Idag var jag dock lat, så det blev ingen biff. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
0

Ser så gott ut, Carmarino! 😋

/Désirée

Carmarino
1

Det är det också DesK. Dessutom känns det rätt nyttigt. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
1

Det är nyttigt!

/Désirée

Carmarino
1

#19: 👍

Farwuq
1

Jag brukar tugga i mig en bit ost, när jag är hungrig.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Jazmin1e
1

Ris som kokas i riskokaren och kyckling som läggs i air fryer. Kimchi och sojasås (maggi) till det.

• Redigerat 2021-03-30 14:37 av Jazmin1e