Ingefära styrka?
Kan ingefära ha olika styrka?
Jag gjorde soppa häromdagen och hade samma mängd som jag brukar men denna gången smakade det jättemycket av ingefäran.
Jag vet att pepparrot har den egenskapen. Vissa rötter är jättestarka. Är det samma med ingefäran tro?
/Maria
Jag har upplevt samma sak, så ingefära har nog olika styrka, ja 😊
/Désirée
Jag har aldrig tänkt på det förut men det blev så påtagligt denna gång.
Får vara lite mer försiktig nästa gång men ingefära och pepparrot är ju svårt att smaka på innan. Svårt att avgöra styrkan😉
/Maria
Jag har märkt det i min kimchi, trodde att jag hade tagit för mycket Gochugaru, men när jag råkade tugga på en bit ingefära insåg jag att det var den som gjort kimchin lite väl stark.
/Désirée
Tror det varierar efter årstid och varifrån den kommer. Man kanske får ta i lite i taget, man kan ju riva eller skära i mindre bitar. Mvh/WL
#4 Ja här skar jag i mindre bitar men jag smakade aldrig innan. Tycker det är svårt då den känns stark även om den är svag😉
/Maria
Jag gör ofta "ingefärate" och har också märkt att en del ingefära knappt ger smak medan annan ger en väldigt kraftig smak och kan även användas för en andra kopp (fyller helt enkelt på med mer varmt vatten när det första är i princip slut).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag kan ha fel, men tycker att färskare ingefära är starkare än "gammal". Tycker också att riven är vekare än krossad/pressad.
#7: Och jag tycker tvärtom, att färskare är mildare. Jag odlade ingefära i somras för första gången och den är mycket rundare i smaken. Odlade den från samma sort som jag köper i affären och använder.
Kan det bero på jordmån annars?