Matlust iFokus

Matlust

Etikettertipsköksutrustning
Läst 263 ggr
Herveaux
2

Bakplåtspapper i silikon?

Bakmatta, bakduk, bakplåtspapper i silikon, kärt barn verkar ha många namn.
Är det något ni använder? Någon ni kan rekommendera eller avråda ifrån?

Jag vill ge mig på att torka bl a fruktläder i ugnen (i väntan på inköp av en dehydrator) och om det blir poppis så känns det smidigt med något återanvändbart och att inte behöva bli storkonsument av bakplåtspapper. 😄

// Harley

DesK
1

Jag har några olika bakmattor av silikon och jag tycker att de funkar bra 😊 Tror att de är köpta på Lidl, men är inte 100 på det.

/Désirée

Herveaux
1

#1: Kalas!

// Harley

Sindri
2

Jag har bakmattor från Clas Ohlson och Ica. Båda funkar bra. De från Ica är lite större har jag för mig. Har även lyxat till det och klipp till en rund bit som passar till springformarna eftersom jag inte vill ha såna med beläggning i. Suveränt bra.
Fruktläder blir jättebra på sådana bakmattor! Bättre är papper för papperet följer med när lädret drar ihop sig och så blir allt lite skrynkligt.

Carmarino
2

De funkar bra - om man inte har husdjur som fäller. Silikonet suger åt sig pälsen som ett läskpapper. Helt hopplöst att få bort pälsstråna också för de sitter som klistrade på bakmattan.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

• Redigerat 2021-01-25 17:51 av Carmarino
Garm
1

Köpte ett par på ikea för över ett år sedan och tycker de funkar bra. En del grejer, som vissa kakor eller så, blir mindre krispiga på undersidan på silikonmattan. I övrigt bra.

Herveaux
1

#3: Måste passa på att göra en raid på Ica nästa gång jag ska handla (är annars en Willyskund) och se om de har här på orten. 👍

#4: Oh, kan tänka mig att mattorna är pälsmagneter. 😫
Hittade tips om att man kan få sina silikonmattor riktigt rena antingen med hjälp av en pasta gjord på bikarbonat med lite varmvatten eller att först värma upp mattan i ugnen och sen tvätta av den i ett bad med varmvatten och citronjuice eller ättika. Fast det kanske inte biter på envisa hårstrån som ätit sig fast…

#5: Oh, bra att du nämnde det! Ska försöka komma ihåg det sen när det blir bakning här hemma.

// Harley

91Marran
2

Jag har en från tupperware. Den funkar jättebra och är värd priset.

Mvh
Mig

Herveaux
1

Efter en lyckad expedition till Ica så har jag nu en egen silikonmatta i min ägo! 😊
Köpte på mig en drös äpplen så nu ska jag ge mig på att torka fruktläder. 😋

// Harley

Sindri
2

Åh, det är så gott! Jag har mos i frysen till både äpple- och päronläder. Jag kryddar dem med vanilj eller kanel.

Herveaux
1

#9: Åh, det måste jag prova!

// Harley

Garm
1

Ursäkta min okunskap här, men vad är fruktläder? :)

DesK
0

#11 Garm, det är torkad fruktpuré, jättegott godis 😋 Det är alltså inte knastertorrt, utan mer som kola i konsistensen.

/Désirée

Sindri
1

Segt och härligt! 😊 Jag gjorde det för några år sedan, men eftersom jag inte bör äta sånt och mina familjemedlemmar inte var överförtjusta i det så blev det bara en gång.

Garm
1

#12: Aah! Tack för svaret. Det låter gott, så måste nog testa göra det någon gång :)