Mortlar
Vad har du för mortel eller har du fler?
Stolt ägare till tre La permer
Äger faktiskt ingen :P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Fyra av metall och en i trä. 🙂
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#2: Trä låter spännande - mortlar du något i den eller är det mest en dekoration?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
2st i marmor en i lägenheten och en i sommarstuga.
Har tre stycken; två i keramik och en i sten. (Vet inte vilken sort, men det verkar vara typ granit.) Använder dem dock inte särskilt ofta. Den ena i keramik är lite trasig, men den har varit min mors och har hennes namn ingraverat, så därför har jag den som prydnad.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Har en i marmor och en i Järn. Traditionellt har de använts till att mortla kardemumma men bakar inte längre.
2 i marmor.
Jag har 3, en sten, en porslin och en mässing. Alla 3 är arvegods, den som jag använder mest är den av sten.
/Désirée
Jag har två i sten. En stor och en liten
/Maria
Oh, ja massor. I granit fyra olika storlekar från jättestor till mini.
Två i stengods, en röd och en brun.
Plus ett par i granit i fritidshuset. Mortel kan man ej vara utan.
Som komplement har jag också 3 st Skeppshult kryddkvarn i gjutjärn. Suveräna på sitt sätt.

Har en hel hög men den som står i köket och används är i sten.
Jag äger 2 stycken. En i marmor och det är den jag använder plus en i någon typ av metall. Den har jag som prydnad.
#3 Just den i trä är nog mest dekoration, tillverkad av ett av gårdens träd. 🙂🌳
Ibland har jag mortlat till lite örter i den.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
I skrivande stund är jag mortel-lös men vill hemskt gärna införskaffa en i sten eller marmor.
// Harley
Jag har en i marmor tror jag. Mamma skulle göra sig av med den så jag tog den. Har dock ej använt den.
Jag har en liten mortel i gjutjärn från Skeppshult och använder den till kryddor mest, men det blir inte jätteofta. Är dock glad att jag har den för den är verkligen jättebra!
Jag föredrar gjutjärn framför andra material när det gäller mortel. Har provat trä och marmor också. Den i trä hade jag svarvat själv till min mor och den fungerar helt ok, men till hårdare saker var den lite klen. Marmor fungerar bra också, men känns lite för "glidig" för min smak.
Granit har jag inte provat än och kommer nog inte göra det heller, om jag inte får en mortel i det materialet. Jag har ju min perfekt gjutjärnsmortel :)
#16: Jag har också en från Skeppshult - håller med att den är perfekt!
Mycket intressant fråga och att läsa vad alla har hemma, vad ni använder morteln till.
Har 2 st, en i marmor och en i järn.
Använder bara den i marmor , till baket - kardemummakärnor, sedan hel svartpeppar, blir så mycket godare smak av hel.
Sen har jag blivit en ’fotonörd’ 😊😃😀 ska ta kort på allt, mat, blommor, kaffekopp . . 😊nu morteln.
HH 🙂
- Redigerat 2021-01-24 10:43 av DesK

#18 Vacker mortel.
#18: Svartpeppar har jag aldrig mortlat - bra idé.
Det ska jag prova.
Fin mortel av grön marmor - toppen!
- Redigerat 2021-01-24 09:03 av Pyttelite
19 , # 20 ,
Tack Monica o Pyttelite .
Ja , den är väl använd .
Ja , gör det . Det blir en annan smak av hel svartpeppar som mortlar själv istället för det malda man köper.
Har ju såna där chiliflakes oxå , väldigt poppis nuförtiden och ha det i matlagningen , ska prova och mortla det .
HH 🙂
Till Svartpeppar har jag en Skeppshult pepparkvarn som är så himla bra.
/Maria
Jättefin mortel, Soligajag 😊 Jag använder bara nymalen peppar, i den höga smala kvarnen har jag alltid hel svartpeppar men i den lilla mal jag all annan peppar, båda dessa är från Skeppshult. På bilden syns 2 av mina mortlar, den i mässing har rymt hem till min yngsta dotter 😊
Jag uppskattar dina bilder och inlägg mycket Soligajag, så fortsätt gärna med att vara fotonörd 😊
/Désirée
#18 Jag mortlar kryddor i min + man kan göra färska kryddröror med ex. vitlök, färska kryddor, olja, salt och peppar. Det går även bra att göra mindre satser med pesto och guacamole i morteln fast ska man göra blöta saker så bör man ha en mortel i nån slags sten järnmortlar brukar inte må bra av det.
En rätt så stor i marmor har jag. Sen har jag en i gjutjärn och 2 i mässing, men de används inte. Hade en mindre i marmor också, men den är nerpackad i äldste sonens "flytta-hemifrån-låda" tillsammans med lite annat vi hade dubletter av.
#23:
Tack så hemskt mycket Desk ! 😊😋❤️
Så fina mortlar du har, kan tro dom är väl använda! 😊👍❤️
Såklart jag fortsätter att lägga in bilder!
Tog till och med bilder ute på min promenad idag !!
Så härligt ute i solen 🌞🌝😊
Hillevi 😊-Soligajag1
HH 🙂
- Redigerat 2021-01-27 19:17 av DesK