Matlust iFokus

Matlust

Läst 253 ggr
Tom
2

Kompakt bröd, varför?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför blev mitt bröd så kompakt och hur kan jag undvika det nästa gång?

DesK
1

Kompakt bröd kan ha många olika orsaker, bl a för mycket mjöl, för lite vätska, överarbetad deg och för kort jästid. Sträva efter att ha mindre mjöl och längre jästid.

/Désirée

Sindri
2

Om du lägger ut receptet här så blir det lättare att ge tips till nästa gång.

Soligajag1
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det kan bero på många orsaker, jästen kan vara gammal, oftast för mycket mjöl, lätt hänt .

Lycka till nästa gång.

Jag värmer vatten till 37 grader
Lägger en jäst i bunken, ha på lite salt, rivna morötter, havregryn.
Häll på vattnet, vispa ordentligt så jästen löses upp.

Sedan har jag i vetemjöl, vispar, olja och vispar igen, lägg på en handduk på bunken.

Jäs degen i 40 minuter.
Gör degen lös, då blir bröden luftiga, sedan när jag bakar ut degen har jag på mer mjöl.

Som dessa bröd

HH 🙂

• Redigerat 2021-01-16 18:43 av DesK
Tom
1

OK, tack för tipsen!
Jag hade en aning mindre mjöl än receptet men ska ta ännu mindre nästa gång. Degen jäste lite längre än angivet men ska prova ännu längre.
Hur överarbetar man degen? Jag lät den gå i fem minuter i assistenten.

Soligajag1
1

#4:
Hejsan!
Jag har aldrig bakat bröd i en assistent,men så liten stund som möjligt tror jag på.
Jag bearbetar degen så lite som möjligt. Har i alla ingredienser, vispar och bearbetat med ena handen. Det går fort, ca nån minut.
Sedan jäser jag degen i 40 min.
Lycka till.

HH 🙂

• Redigerat 2021-01-18 14:07 av DesK
Sindri
1

När jag bakar bröd med jäst och vetemjöl använder jag lite svalare vätska, då kan degen jäsa längre.
Jag arbetar i assistenten ordentligt, låter degen jäsa i den skålen till dubbel storlek, arbetar lite till, knådar den sen ordentligt på bakbordet och jäser ca 30-40 minuter i formarna innan gräddning.
Gräddar längst ner i ugnen.

Om man jäser för länge kan brödet "falla ihop" så det är svårt att säga om du gjort något fel, och i så fall vad, när vi inte vet hur du har gjort.

Carmarino
1

Brukar alltid använda kall degvätska, max 25 g jäst (halvt paket) och arbetar degen ca 15 minuter i assistenten. Sedan får degen jäsa länge, åtminstone 2-3 timmar, eller i kylskåp över natten. Då hinner smakerna utveckla sig ordentligt.

Du kan baka ett gott bröd på bara 5 g jäst och helt utan knådning, om du låter det kalljäsa i minst 12 timmar. Har inte testat med så lite jäst själv, men med 25 gram jäst och kalljäsning över natten får man porösa och goda bullar.

https://bakverk.ifokus.se/discussion/1492763/vad-bakar-du-idag-11

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

-Ett härligt forum för oss som älskar att baka. Oavsett om det är tårtor, kakor eller matbröd.
  • Redigerat 2021-01-18 14:07 av Carmarino