Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 95 ggr
MonicaLagerquist
2021-01-10 14:37
2

Parmesan

Hur köper ni er parmesanost?

Stolt ägare till tre La permer

Garm
2021-01-10 15:24
2

Köper parmesan i bit. Har ett rivjärn som liksom hyvlar tunna fina bitar ur det som rivs och det passar ypperligt till parmesanen, när den ska rivas.

MonicaLagerquist
2021-01-10 15:31
1

Vi köper en rejäl bit i taget.Delar upp och stoppar i frysen .Har en bit i kylen som vi river/skär av när vi ska ha.

DesK
2021-01-10 16:04
0

Jag gör som du, Monica 😊

/Désirée

Carmarino
2021-01-10 16:25
1

Äter inte parmesan så ofta, men har en bit liggande i kylen - den är vällagrad numera. 😊

För några år sedan köpte jag en sådan här parmesankvarn, och den fungerar väldigt bra.

https://www.youtube.com/watch?v=gvTTirJzYNo

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

RIG-TIG har udviklet et kværn der gør det nemmere at rive den rigtige mængde parmasan ost til dine pastaretter.Læs mere om RIG-TIG by Stelton Parmesankværn p...
MonicaLagerquist
2021-01-10 17:12
0

#4 Här går det åt en hel del parmesan.Jag kör med rivjärnet.Det är lätt diskat.

Carmarino
2021-01-10 17:37
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5: Ja, det funkar också. Vet egentligen inte varför jag köpte parmesankvarnen, eftersom jag egentligen inte tycker om parmesan. 😄
Fast ibland tycker jag det är gott. Problemet är bara att jag glömmer att ta fram den när jag gör pasta. 😊

Den jag har i kvarnen är nog minst fem år gammal. Sedan har jag en bit till i en oöppnad förpackning. Minns inte när jag köpte den, men det är nog 3-4 år sedan åtminstone. Köpte den på en julmarknad av en kvinna vars dotter bor i Italien och har parmesanosttillverkning där tillsammans med hennes man. Därav den italienska texten.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ