Matlust iFokus

Matlust

Läst 115 ggr
Martin
2

Rotfruktsgratäng

Vad har ni för favoriter gällande rotfruktsgratäng? Jag har inte gjort det så många gånger och det blir gott men får inte riktigt till den som jag vill.

Åt det på nyår för många år sedan i Abisko till ren och älg, otroligt gott.

Skulle vilja ha den ganska fast och det handlar väl bara om att låta vätskan koka ur antar jag…. men har ni några bra recept eller tips generellt att dela med er av?

mvh Martin

Sindri
3

Jag använder morot, palsternacka, jordärtskocka och gul- eller polkabetor. Röda betor går jättebra, men allt blir rosa. Man kan använda lite av rotselleri och kålrot, inte för mycket då tar det över. Vill du så krydda också lite med riven Västerbottensost.

Jag smörjer en form med rätt höga kanter noga, lägger ner rotfrukterna, trycker till, saltar pepprar och häller grädde så det knappt täcker. Hyvlar lite kallt smör överst.
In i ugnen på 175-200 (alla ugnar är olika). Passa noga så inte grädden kokar över (i så fall vet du vilken form du skall ta nästa gång). Om grädden verkar bubbla upp för mycket, stick hål på bubblorna med en gaffel så brukar det lägga sig.
Det brukar ta 25 - 35 minuter.
Gratängen passar bra till alla slags kött, både kallt och varmt. Ett måste på vårt julbord.

Soligajag1
1

#1:
Mums, va gott!
Tack för recept, detta ska testas en
dag!😊👍❤️

HH 🙂

• Redigerat 2020-12-13 00:36 av DesK
CasaRamon
1

#1: Bra recept, ska också testa detta. Låter väldigt gott.

Åsa S
2

Jag brukar koka rotsaksbitarna (+ ev. andra grönsaker med) i buljong så de är nästan helt mjuka och sedan silar jag (spara buljongen) och lägger i en form. Sedan gör jag en krämig ostsås med mjöl, buljongen, grädde + ost + ev. mer kryddor och häller över och gratinerar.

Intehärutandär
1

Jag använder potatis, morot, palsternacka, kålrot och gul lök. Kokar ihop på spisen i ren vispgrädde först - så den inte vätskar av sig och blir vattnig. Kryddar med salt, vitpeppar, vitlök och persilja. Ibland har jag ost i den.

MonicaLagerquist
1

#4 så gjorde vi när jag jobbade i skolbespisningen.

Stolt ägare till tre La permer

Martin
1

Tack för era inputs, lät gott! Blir att testa!

mvh Martin

DesK
0

Sedan ganska många år tillbaka gör jag nästan alltid rotfruktgratäng. Blir alltid potatis, morötter och lök och oftast någon fler rotsak 😊

/Désirée