Matlust iFokus

Matlust

Etikett: matprat
LĂ€st 73 ggr
DesK
1

Matminnen 😊

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag satte klassisk surkĂ„l för nĂ„gra veckor sedan. SĂ„n som min farmor alltid gjorde, med kummin och enbĂ€r 😋 IgĂ„r var det dags att packa om surkĂ„len som var i krukan. Det luktade ljuvligt nĂ€r jag öppnade krukan, sĂ„ jag var helt enkelt tvungen att provsmaka lite. DĂ„ dök det upp ett minne frĂ„n min barndom nĂ€r farmor gjorde surkĂ„l. Hon hade ett stort kĂ€rl i köket, som hon packade om kĂ„len ifrĂ„n och sedan stĂ€llde farmor burkarna i vĂ„r matkĂ€llare och förmanade far och mig att vi inte fick röra kĂ„len pĂ„ minst 3 veckor. Senare samma dag tog far mig i handen och sĂ„ smög vi ned i kĂ€llaren, tog en burk och tassade upp till vĂ„rt kök och mumsade 😋😎😇
BerĂ€tta om era matminnen! 😊

/Désirée

Magi-cat
1

Mmmmm vad gott!

Vilka hĂ€rliga minnen! 😍

"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
💓 SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
2

Roligt med sÄdana matminnen. Kan inte komma pÄ att jag har nÄgra sÄdana direkt. Det skulle möjligen vara nÀr jag Ät filmjölk och skÄnska pepparkakor med ost pÄ somrarna. Tyckte det var sÄ gott.

ÂĄÉčnʇɐuƃıs ÉŻos uǝp ɐɄ Ʉɔo uǝʇxǝʇ ÉčÀɄ uǝp ɐÉčǝıdoʞ ʇʇɐ ÉčĂ¶ÉŸ Éčɐlʞ Ă„sʞɔo uɐʇn ʇÉčɐɯs ɐÉčɐq ǝʇuı np ÉčĂ€ ÉčÀɄ ʇǝp ɐsĂ€1 np uɐʞ

Maria
1

HĂ€rligt👍

/Maria

Magi-cat
1

Min mormor brukade göra mjölksyrade gurkor. De var fenomenalt goda och mÄnga som kom pÄ besök bad att fÄ en smakbit av de goda gurkorna.

Hon förvarade dem i kÀllaren under köksgolvet. Först fick man öppna en lucka och sedan klÀttra ner pÄ en stege. (Verkar livsfarligt, sÄ hÀr i efterhand.)

Carmarino
2

#4: Min mormor och morfar hade ocksĂ„ skafferiet i kĂ€llaren under köksgolvet, och det fanns en lucka under mattan som man fick klĂ€ttra ner i för att komma dit. Minns inte att jag nĂ„gonsin fick följa med ner dĂ€r, men jag sĂ„g nĂ€r mormor gick ner dĂ€r. Hon och morfar bodde kvar dĂ€r till de var över 80 Ă„r gamla, sĂ„ jag hoppas att de inte behövde gĂ„ ner dĂ€r de sista Ă„ren. 😊

ÂĄÉčnʇɐuƃıs ÉŻos uǝp ɐɄ Ʉɔo uǝʇxǝʇ ÉčÀɄ uǝp ɐÉčǝıdoʞ ʇʇɐ ÉčĂ¶ÉŸ Éčɐlʞ Ă„sʞɔo uɐʇn ʇÉčɐɯs ɐÉčɐq ǝʇuı np ÉčĂ€ ÉčÀɄ ʇǝp ɐsĂ€1 np uɐʞ

Magi-cat
1

#5 Precis likadant dĂ„, jag fick heller aldrig gĂ„ dit ner och var tillsagd att hĂ„lla mig pĂ„ avstĂ„nd! 🙂 Medan mormor (med vĂ€rk och reumatism och allt) gick ner. Hon blev ocksĂ„ gammal 

KĂ€ra minnen. 🙂💗

Maria
2

Minns min mormor i det lilla torpet pÄ ett rum o kök dÀr hon och hennes ena trillingsyster bodde halva Äret. Inget vatten inne och bara en vedspis.

Hon bakade underbara brödkakor som fick svalna under kökshanddukar pÄ kökssoffan.

Hon stod ocksÄ i timmar och rörde sakta i Àggostgrytan.
Mmm vilka minnen.

/Maria