Kycklingfärs
Söker lite smarriga recept på kycklingfärs :)
Dock INTE köttfärssås, då jag inte tycker det blir lika bra/gott.
Inte innehålla: lök, kål, bönor eller curry :)
Tomat fungerar som pure, passerade eller ketchup
Inte soppa eller tacos :)
Länka/skriv recept :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
- Redigerat 2020-11-15 18:19 av Fridaaaa
Frikadeller i citronsås med kokt potatis är gott att göra av kycklingfärs också
/Désirée
#1 Tack men vi gillar inte kokta köttbullar tack ändå! :D
Det här receptet har jag gjort på färdig kycklingfärs. Jag tog inte med potatis i smeten. Lök kan man ju också hoppa över om man inte gillar det. Jag tycker de är väldigt goda.
https://www.hemtrevligt.se/hemmetsjournal/recept/kycklingbiffar-med-dragon-och-senap-3423/
#3 tack :)
Hur gör ni
för att inte kycklingfärsen ska fastna i stekpannan?
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#5: Rör konstant i stekpannan så att färsen inte hinner fastna. När den väl har blivit någorlunda stekt så fastnar den inte längre.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#6 Det gör jag, men det hjälper inte. Har du något mer tips tex val av fett och temperatur?
- Redigerat 2024-05-12 14:38 av Torparmor
#7: Brukar använda antingen smör- och rapsolja (flytande på flaska) eller enbart rapsolja. Värmer pannan på högsta temperatur och låter den vara kvar där ett tag innan jag sänker. Fast det beror mest på att jag brukar ta färsen direkt från kylen, och då kyls stekpannan ner när man lägger i färsen. Den värms dock upp rätt snabbt. Tror kycklingfärs behöver hög temperatur i början, för att få en stekyta. Åtminstone har det varit så för mig.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5 Vad för stekpanna använder du? Till vissa pannor behöver man ha mycket fett, medan andra klarar sig med mindre fett. I mina kolstålspannor fastnar ingenting, men i mina emaljerade gjutjärnspannor fastnar det lite, så där behövs betydligt mer stekfett.
/Désirée
#8 Då får jag testa med högre temperatur i början
#9 Jag har en gammal gjutjärnsspanna så då kanske det oxå är mer fett som behövs
- Redigerat 2024-05-12 17:01 av Torparmor
Den här stekpannan använder jag. Där fastnar det inte.
https://www.nordicnest.se/varumarken/satake/satake-stekpanna-i-lattviktsgjutjarn/
Fast jag vill minnas att det inte fastnade i min förra stekpanna (Jamie Oliver) heller, men jag kan minnas fel.
Jag har en gammal hederlig instekt gjutjärnspanna - arvegods. Den fungerar alldeles utmärkt att steka allt i utom just kycklingfärs. Jag testade med rumsvarm färs och mycket fett olja, kokosfett och smör men det hjälpte inte. Nu köper jag kycklingfärs sällan men nästa gång det sker får jag testa i min stora teflonpanna eller göra färslimpa i ugn.
Tack för alla tips 
- Redigerat 2024-05-13 12:16 av Torparmor
#12: Du kanske ska testa med kylskåpskall färs? Det funkade för mig i alla fall. 😊
#13 Det har jag gjort tidigare och det fungerade annu sämre suck. Får väl testa med teflonpannan om det blir något mer tillfälle
Mitt fastnar inte, inte ha för hög värme bara :)
Jag varierar vad jag kör i, ofta flytande margarin eller liknanade.
Ingen speciell panna.
#15 Aha kanske det är där problemet finns- Fler varianter att testa om det blir färsköp någon mer gång.