Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 2252 ggr
Pernilla
2007-12-04 14:29
0

Storkokstips

Jag skulle behöva tips på rätter som ni brukar göra MASSOR av och som funkar bra att ha i frysen. Just nu kommer jag bara på köttfärssås och korvstroganoff, någon som till exempel har bra recept på grytor eller liknande?

//Pernilla

Karmatarerskanise
2007-12-04 14:51
0

Grytbitar, rödvin, kryddpeppar, lagerblad, lök, potatis, blekselleri och buljong blir jättegott Glad

clivia
2007-12-04 15:03
0

Gör ratatouille, det är suveränt att ha på lut i frysen. Passar som sås till pasta, i lasagne (lite avrunnen), som sås till en god köttbit eller kyckling och klyftpotatis, hälld över ett fiskblock som får gå i ugnen.
Jag gör "fuskratatouille", egentligen ska man ju fräsa varje grönsak för sig och hålla på men jag pytsar allt i samma gryta och låter det smälta ihop på låg värme under lång tid istället. Du kan ha i vilka grönsaker som helst men medelhavsgrönisar som paprika, aubergine, zucchini och sånt är ju det traditionella. Lök ska det vara, och lagerblad och provencalska örter. Massor med tomat! Förresten: ett väldigt bra sätt att använda ratatouillen är att skära kycklingfilé i småbitar, sen skaka dem med lite mjöl i en påse och steka dem så det blir fin färg. Sen på med grönsakssås och låt kycklingen puttra klart, mjölet kommer då att reda av grytan lite grann också. Hur gott som helst!

Och så kan man göra piroger med lite olika fyllningar, rödbetssoppa funkar bra att frysa, lasagne, pajer. Kålpudding! Man kan steka pannkakor och frysa in med smörpapper emellan.

Ha så kul i köket! Om ett par månader ska jag själv stå och storkoka.

Maria
2007-12-04 19:08
0

Kalops och olika mustiga grytor. Ärtsoppa. Kroppkakor.

/Maria

Pernilla
2007-12-04 19:54
0

Oh vad många bra tips! MERA MERA! Rödbetssoppa är jag ju till och med bra på att göra. Kroppkakor har jag aldrig någonsin gjort trots att det är så gott, är det svårt? Föreställer mig att det är pilligt.

Maria
2007-12-04 20:53
0

Det är ganska pilligt. Hinner inte lägga ut något recept nu men ska snarast göra det. De går jättebra att frysa.

/Maria

clivia
2007-12-05 10:07
0

ja kroppkakor är ju en toppenidé. Jag tycker det är lagom pilligt att göra - med rätt konsistens på degen och lite vatten på fingrarna går det finfint. Du kan dela upp arbetet och koka potatisen och pressa den respektive göra ett par olika goda fyllningar dagen innan du ställer dig och rullar själva kroppisarna - det tar ju en stund med kokning och allt. Mmmm, nu blev jag sugen på kroppkakor!

Apropå potatis så kan den kokta potatisen i rödbetssoppan bli lite småtrist när man fryser den, lite grynig och mjölig. Om det stör dig så utelämna potatisen eller minska ner. Och en idé till: goda färsbiffar! Lammbollar i tomatsås! Köttfärslimpa!

Aelsklinn
2007-12-05 10:34
0

Du kan göra köttbullar/köttfärsbiffar som du fyller och steker. Man kan fylla med fetaost, mögelost, örter, finhackad paprika och tomat.

[Asta]
2007-12-05 11:02
0

En variant på #7's förslag är inte steka biffarna. Vi brukar göra lite extra goda hamburgare och vi lägger dem råa på en plåt i frysen så att de blir styckfrysta (sedan i en påse så klart). Jag tycker de blir saftigare om man inte steker dem innan man fryser dem.

Karmatarerskanise
2007-12-05 18:35
0

Bra ide Asta Glad

MaMaMade
2007-12-05 23:58
0

Jag gör oftast mer mat än jag vet går åt antingen för att ha som lunch dagen efter eller om det blir mer än 2-3 portioner fryser jag in det för "middagskrisdagar".

Saker jag *alltid* gör väldigt mycket av: köttfärssås, köttfärslimpa med olika fyllningar, palt (när man ändå står och geggar), lasagne, kålpudding.

Får i kål är ju dögott men du ska kanske undvika kål ett tag. Glad

Det är dags snart eller hur? Spännande!

Pernilla
2007-12-06 16:58
0

#10 Kålpudding har jag gjort så många gånger i jätteformat att jag bara inte vill se åt eländet mer. Annars är ju alla köttfärsrätter väldans bra att göra mycket av. 

(Jopp, det är snart dags sägs det, hualien)

Maria
2007-12-06 17:48
0

Brukar göra hemmagjorda frikadeller och frysa in. Jättebra att ha i olika soppor som man vill göra lite "matigare".

Dessutom gör jag ibland kycklingburgare. Jag gör precis som med köttbullesmet fast jag kör kycklingfiléerna i matberedaren innan. Jättegott att hacka ner färsk basilika i till exempel och steka. Dessa går bra att frysa och ha med som lunchmat med exempelvis ris, Quinoasallad eller vanlig grönsallad med någon god dressing till.

/Maria

Sovgott
2007-12-07 12:34
0

Vi brukar göra storkok på kikärter och kidneybönor och frysa in i lagoma påsar. Det är jättebra att ha om man vill dryga ut nån gryta med lite bönor! Risrätter brukar funka bra att frysa in. Potatis funkar inte att frysa, det blir som snor!

Maria
2007-12-07 13:49
0

#13 Visst, det hade jag glömt. brukar också göra storkok på kikärtor, kidneybönor och även svarta bönor som har så god nötsmak.

Synd att potatis inte går att frysa men till exempel Jansons frestelse och potatisgratäng går bra. Hemmalagat rotmos går också jättebra att frysa och då kan man ju passa på att göra mycket.

/Maria

bubbelbubbel
2007-12-08 12:11
0

#12, hur blir "smeten" av mosad kycklingfilé ?
borde det inte vara enklare med kycklingfärs ?