Matlust iFokus

Matlust

Etikettartikel
Läst 1077 ggr
Sindri
12

Gör magen glad - gör Kvass!

Vet du att du väldigt enkelt kan göra din egen läskande dryck som dessutom är supermat för dina goda tarmbakterier? Bara smaken och fantasin sätter gränsen för vad du kan använda.

bild

Vindruvor kan användas hela, äpplen rivs grovt, men låt skalet vara kvar. Citronskal och rosenblad är fina smaksättare.

Kvass har gamla anor och härstammar från Östeuropa och Baltikum. Det är ursprungligen en dryck gjord på gammalt rågbröd, malt, jäst, socker och vatten som fått stå och jäsa (fermentera). Den sägs påminna om svagdricka.

Dagens moderna kvass är något helt annat. Det görs för det mesta på frukt och/eller bär med tillsats av smaksättning, samt honung och vatten. Det behövs ingen jäst för det skall inte bli någon alkohol i drycken.
Kvassen står först och jäser i rumstemperatur i 3 dagar, sedan silar man den och häller upp på flaskor, där den fortsätter fermenteras i två dagar och bildar lite kolsyra, innan man ställer den i kylskåp.

Fermentering är en fantastisk metod att bevara frukt, bär och grönt och samtidigt göra dem ännu nyttigare än de är. Genom fermenteringen (eller syrningen som det också kallas) bildas mjölksyrebakterier som är något av det bästa våra goda tarmbakterier vet.

Det finns otaliga recept och kombinationer man kan använda till kvass, men i stort kan man säga att vad man behöver är:
*Ca 4 -6 dl bär och/eller frukt i bitar/skivor/strimlor
*Smaksättare
*2 -3 msk honung
*1 liter vatten

*En stor burk eller tillbringare som rymmer minst 1,5 liter
*Sil
*Tratt
*PET-flaska

Bär och frukt
kan väljas efter smak och säsong och det är roligt att testa olika kombinationer. Värt att notera är att det fungerar även med bär eller frukt som varit frysta. Man kan alltså frysa in i skördetider och ta fram och göra kvass på året runt. Eller köpa bär i frysdisken. Använd bara ekologiska varor, många andra är behandlade så att de goda bakterierna inte kan växa, och speciellt citrusfrukternas skal innehåller mycket otrevliga ämnen. Icke-ekologiska vindruvor är den mest besprutade frukten.
Tvätta bort ev. jord och skräp, men skrubba inte för mycket och skala inte. På skalen finns nyttiga bakterier som vi vill använda.
Det jag själv har testat är:
*Rabarber
*Äpplen
*Vindruvor
*Hallon
*Körsbär (gärna med kärnor)
*Melon (urskrapet med kärnor i mitten)
*Persika
*Mango
i olika kombinationer.
En särskilt lyckad kombo var äpplen och lite rabarber (ca 70--30) med rosenblad, grönmynta och citronskal. Det blev som rosa champagne och serverades som aperitif.
Lätt kolsyrad kvass blir en väldigt trevlig alkoholfri drink till de som inte vill ha alkohol.

en till bild
Rabarber, äpplen, rosenblad, citronskal och mynta

Smaksättning
Bra att ha i alla satser är lite citronskal för syrans skull.
Som extra smaksättning har jag hittills använt en eller flera av; rosenblad, mynta, citronmeliss, (alla de kan man plocka i säsong och spara i frysen) en bit urskrapad vaniljstång (de håller sig länge i kylskåp), ingefära, kanelstång.
Andra tips är lakritsrot, stjärnanis, pomeransskal, limeskal, granatäpplekärnor, kardemummakärnor, lavendel, kinabark, enbär, rosépeppar, kryddnejlika, hibiskusblommor, älggräs……
Ja, listan kan göras lång, det är bara att tänka ut vad man gillar. Den modiga kanske testar med lite chili?
Istället för rent vatten kan man också testa att använda smaksatt te som fått svalna till rumstemperatur.

Honungen
måste vara opastöriserad, det är en förutsättning för att bakterierna skall kunna växa. De flesta småodlare pastöriserar inte sin honung.

Vattnet
Om du känner dig osäker på vattenkvalitén i din kommun, eller om du tycker att vattnet innehåller mycket klor, så koka vattnet och låt det svalna innan du blandar din kvass. Klor är ju bakteriedödande så det vill vi inte ha i kvassen. Vattnet skall hålla ca 20 grader. (Se även ovan om smaksatt te)

Redskap
Se till att allt är ordentligt diskat och riktigt rent från diskmedelsrester. Men du behöver inte sterilisera det du skall använda.

bra bild

Du behöver tillbringare eller stora burkar som rymmer ca 1,5 liter. En Petflaska till den färdiga drycken

Blanda allt i en tillbringare eller i den stor glasburk. Sätt på lock, men inte helt tätt. Glasburk med snäpplock är ok, men kolla då och då att det inte är för stort tryck i burken. En fermenteringsburk med jäsrör är perfekt. Vaxad bomull är annars bra som lock, men en handduk eller tygbit med något lätt ovanpå, eller gummisnodd omkring fungerar också.
Nu skall kvassen stå och fermentera i rumstemperatur i tre dygn.

tillbild

Någon form av sil behövs, liksom en tratt

Efter tre dagar silar man av kvassen (om man har fler tillbringare är det lättast att ställa en melittatratt på en sån och använda pappers- eller tygfilter), häller sen upp på PET-flaska och skruvar på kork. Man kan ställa flaskan i kylskåp nu, men om den får stå framme ett par dygn till så bildas kolsyra.
Under alla omständigheter skall man då och då lätta på korken och pysa ut lite kolsyra så det inte blir för stort tryck i flaskan.
ANVÄND INTE GLASFLASKOR. Det bildas tryck i flaskan och glömmer man att lätta på korken kan flaskan explodera och det är inte roligt att få glassplitter i hela köket.

Nu har du en god, läskande dryck som dessutom är fantastisk prebiotika för din mage.

slutbild

En nyttig, festlig och alkoholfri välkomstdrink.

Rödbetskvass görs på ett lite annorlunda sätt som finns beskrivet i en tråd på Kost iFokus. https://kost.ifokus.se/discussion/964780/rodbetskvass-en-magkompis
Har du redan färdig kvass så kan du använda lite sådant som starter. Det går också bra att tillsätta lite salt till rödbetorna, och om man vill, lite honung efter att man silat av betorna.

Prova nya smaker
Till jul tänker jag mig en kvass gjord på apelsin och kryddad med kanel, kryddnejlika och ingefära, eller kanske helt enkelt med färdigköpt glöggkrydda.
På sommaren kan det vara läskande med en kvass gjord på citron och ingefära.

Testa och låt oss gärna ta del av dina recept och kombinationer.

• Redigerat 2025-04-15 19:35 av DesK
  • Redigerat 2020-09-26 23:08 av Sindri
DesK
0

Annelies Schöneck skrev om kvass i sin bok Mjölksyrejäsning av grönsaker 1976. Den finns att ladda ned gratis som pdf-fil.

”I Ryssland lever den mjölksyrade drycken ännu kvar i sin ursprungliga form under benämningen kvass, ett slaviskt ord som betyder syra. I en klosterskrift från år 996, som berättar om hovsederna hos den helige Wladimir i Kiev omnämns kvass för första gången. Medan Västeuropa började tillsätta humle vid dryckestillverkning - humle främjar alkoholjäsningen och undertrycker utvecklingen av mjölksyra - behöll Östeuropa den mjölksyrade drycken. Kvass var, intill våra dagar, den vanligaste drycken i Ryssland och Polen. T.o.m vid tsarens taffel serverades den som måltidsdryck. Läser man äldre ryska författare, märker man vilken stor roll kvass spelade i alla samhällsskikt.
Vid tungt kroppsarbete drack man aldrig vatten, för knäna och bena blev svaga av vatten, utan det dracks kvass eller liknande syrade drycker. Det var vanligt med s.k bröddricka, som en enkel variant av kvass, vid skördearbete i många trakter i Europa. I litteraturen om kvass finns många hänvisningar till den medicinska effekten. 1891 utkom en disputation om kvassens bakteorologi, där det framhävdes att t.o.m tyfus- och kolerabakterier dödades av kvass.”

/Désirée

Carmarino
0

Den här artikeln blir inte markerad som läst hur många gånger jag än går in och läser i den. 🤔

Edit: när jag skrev den här kommentaren så markerades tråden som läst.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

• Redigerat 2020-09-29 18:24 av Carmarino
DesK
0

Carmarino, jag upptäckte samma sak, att den blir läst först när jag skrivit en kommentar

/Désirée

DesK
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nu har jag satt min första kvass på druvor från min trädgård, så dom är garanterat giftfria 😊

/Désirée

Sindri
1

Hoppas det blir lyckat så du fortsätter. Ena av sönerna fick 7 påsar druvor med sig idag, han gör kvass direkt på en påse, och de andra åker i frysen så länge.
Tips; släng på några rosenblad om du har, några bitar rabarber och kanske några skivor äpple.

Magi-cat
1

Det låter gott och nyttigt!🌿

Jag undrar, om man inte får tag på opastöriserad honung, vad gör man då?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
1

Så länge honungen är svensk och ren / oblandad, så tror jag att det funkar ändå 😊

/Désirée

Magi-cat
1

#7 Vad bra, tack! 🤗

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
3

Jag har ibland gjort på Garants ekologiska flytande honung (Willys). Funkar jättebra.
Jag tycker annars det finns många annonser från småodlare som säljer honung nu. På marknader kan det också finnas.

TatsuOni
2

Jag har gjort kvass på äpplen efter att ha läst den här artikeln 😁 Jag tycker att den blir som godast när jag blandar med sambons citron och ingefärsdryck. Så nästa gång ska jag nog testa att ha i ingefära som smaksättning 😋

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Sindri
2

Passar jättebra ihop med äpple. 👌

DesK
1

Hallonkvass på frysta hallon, ekologisk citron och ekologisk Sjövikshonung 😊

/Désirée

TatsuOni
1

#12 Så gott 😊

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Sindri
1

Så gott det låter. Tyvärr torkade mina hallon bort i år.😪

DesK
0

#14 Mina hallon var i frysen 😉

/Désirée

hemul
1

Det lär bli alkohol i det där. Det blir det när nåt jäser. Men inte så mycket på så kort tid.

Sindri
1

Blir det som lättöl är det väl ok?

hemul
1

För min del är vilken procent som helst OK. 😄

DesK
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hallon/äpple/citron-kvass på G 😊

/Désirée

hemul
2

Vad är det som gör att det blir mjölksyrajäsning och inte alkoholjäsning? Med så pass mycket sockerhaltiga ingredienser skulle jag ha trott att alkoholjäsningen borde ta över.

hemul
1

Jag tror fortfarnade att ni kvassare dricker lättvin, jag.😃

Det där med kolsyrabildningen tyder också på det. Visst bildas kolsyra vid mjölksyrajäsning, men om märkbar kolsyra bildas tyder det på en kraftigare jäsning - alltså alkoholjäsning.

Men det är säkert jättegott oavsatt om det är syra eller alkohol som bildats.

Sindri
1

Ja, jag tror inte att det är helt alkoholfritt, men väldigt svagt, mycket läskande i värmen och bättre än vitt vin.

DesK
0

I länken nedan förklaras detta bra, så slipper vi gissningar m m
https://taste.decorexpro.com/sv/napitki/kvas/skolko-alkogolya-mozhno-li-pit-sadyas-za-rul/

/Désirée

Alla vet att kvass kan innehålla en liten mängd alkohol, men ingen tänker på det förrän trafikpolisen stoppar honom. Är det möjligt att dricka kvass när man kör? Hur stor procentandel alkohol finns i en dryck av olika varianter? Hur mycket behöver du dricka för att bli full? Vad är normen för examina så att ordningsvakter inte har frågor?
Sindri
0

Jag vet inte om jag blev så mycket klokare. Alkoholhalten kan ju variera stod det så långt jag läste. Då hade jag också blivit medveten om att det är en rysk sida så jag stängde den illa kvickt.

DesK
1

#24 Tja, kvass kommer ju ursprungligen från Ryssland och öst, så där finner vi naturligtvis dom bästa källorna om kvass. Kopierar in en liten del av länken.
”Låt oss börja med ett populärt och relativt enkelt alternativ - enkel flaska kvass. Omedelbart efter att ha druckit drycken kan mängden alkohol i blodet nå 2-3 ppm, men denna dryck har en mycket hög hastighet av etanolnedbrytning. På bara 5 minuter reduceras mängden av den farliga komponenten till 0,3 ppm, och i vissa fall även till tillåtna 0,1 ppm. Efter 10 minuter blir ett positivt resultat av testaren omöjligt, och efter 15 kommer inte ens ett laboratorieblodprov att visa någonting - njurarna har i detta ögonblick tid att göra sitt jobb.”

/Désirée

Sindri
1

#25: Tack - precis vad jag trodde. Jag känner av när jag just druckit ett glas, men det försvinner snabbt. Jag är väldigt känslig för alkohol dock.
Men när bilförare frågar om jag kan garantera att det är alkoholfritt törs jag ju inte göra det.

hemul
0

Det lustiga är bara att väldigt många tror att kvass är en syrad dryck full av nyttiga mjölksyrabakterier, vilket rent kemiskt inte är troligt. Bra att få det bekräftat.

Både mjölksyrajäsning och alkoholjäsning kan komma igång spontant, då både mjölksyrabakterier och jästsvampar finns överallt. Vad som avgör vad som blir av det är just sockerhalten. Kommer alkoholjäsning igång tar den över.

Som kvass beskrivs är det i princip mäsk. Så gör man när man startar ett fruktvin, oavsett om man tillsätter vinjäst eller kör på vildjäsning.

Ett tips från en gammal hembryggare. Vill ni ha kvassen kolsyrad, så tillsätt ungefär 5 g socker per liter när kvassen är klar, buteljera och kapsylera och förvara INTE i kylen förrän efter några dagar. Det kommer att bli en svag fällning av jäst på botten, men den kan undvikas om man häller upp försiktigt. Och det kommer att bubbla roligt!

Var försiktiga bara om ni använder typ PET-flaskor och är lite frikostiga med sockret så ni inte får små bomber. Jag kör med ölflaskor i glas och riktiga kapsyler.

En kapsyleringsapparat är ett annat tips om ni håller på mycket. Kostar ett par hundra. Ölflaskor kan man plockar ur närmsta glasåtervinningstunna om man inte har själv. Kapsyler är jättebilligt, 40-50 spänn för 250 stycken. Har övergått helt till det, för vin också. Vinkork är nämligen svindyrt och de är jättedåliga, vittrar sönder redan efter nåt år. Dessutom passar småflaskorna mig bättre, lagom portion liksom.

Om ni är sugna på en kapsyleringsapparat ska ni köpa en större modell som står på bordet där man använder en hävarm för att smälla på kapsylen. De mindre, handhållna grejerna som ser ut som en slags tång, funkar bara med de gamla ölflaskorna som inte funnits på decennier och hade en tjockare "läpp". Bordsmodellerna tar allt.

När man väl har en sån apparat är den användbar till mycket som man vill spara eller transportera utan risk för läckage.

• Redigerat 2025-06-19 21:13 av hemul
Sindri
1

Jag får rätt mycket kolsyra i min kvass, den får stå 2 dar framme i en petflaska, sen blir det kylen.
Jag skulle aldrig använda glasflaskor med tanke på vilket tryck det blir.

hemul
0

Öl- och champagneflaskor är gjorda för det.

• Redigerat 2025-06-23 00:28 av hemul
Sindri
1

#29: Ja, med de korkas ju igen på ett speciellt sätt också. När jag öppnar PETflaskan första gången efter att jag hällt över kvassen i den måste jag hålla till i diskhon.

hemul
1

Ja? Jag sa ju det. Kapsyler! Billigt och bra och håller. 😄

Jag kör ju med lite mer kontrollerade jäsningar. Låter det jäsa ut helt och klarna. Sen tillsätter jag lagom mycket socker för kolsyrajäsningen.

Vet du inte att PET-flaskor släpper ifrån sig mer plastgifter när man återanvänder dem förresten? Ju fler gånger desto värre blir det. Diskning ökar också mängden. Det blir små repor i plasten som gör den mer benägen att släppa ifrån sig skit.

Visst, ska jag ut och campa och vill ha några liter vatten extra tar jag också PET. Men till daglig bruk är det rostfria vattenflaskor och till hembryggning, särskilt sånt som innhåller syra, är det glas.

• Redigerat 2025-07-06 22:13 av hemul
Sindri
1

#31: Jag vet, det är ett j-la dilemma.
Men i alla recept jag sett på kvass varnas det för glasflaskor.
Såna gamla flaskor som man hade svagdricka i förr, och som har ungefär samma typ av kapsyl som burkar med snäpplock, kan de pysa ut lite kolsyra om det behövs?

DesK
1

#32 Glasflaskor med snäpplock bör ju släppa ut lite kolsyra.

/Désirée

Sindri
1

#33: Jag har en del gamla såna - jag kanske skall våga. Men jag kommer garanterat gå upp mitt i natten för att pysa lite för säkerhets skull. 😊

[Flodbis]
1

Det står ju inte vilken honung som är pastöriserad 😭 och jag har inte tillgång till biodlare

[Flodbis]
1

När jag googlar så står det att det mesta svenska honungen är opastöriserad (enligt AI svar) men sen googlar jag enskilda svenska märken så är de pastöriserade (eller så finns det ingen information om det) … Jag handlar på Willys…

[1000010137.jpg]

• Redigerat 2025-07-12 19:33 av [Flodbis]
Sindri
1

#35: Är du säker? Jag tycker att det dyker upp annonser för honung lite överallt just nu. Har du tillgång till en REKOmarknad, Bondens Marknad el liknande finns det där. Jag har även sett annonser på Blocket.
Men, just på Willys har jag köpt en flytande honung som jag har använt till kvass med bra resultat.
https://www.willys.se/produkt/Blomsterhonung-101203219_ST?srsltid=AfmBOooXd7dZpIpczZ3hxDcW6fqRX6KXrv-U_JfXqPhvOO_ieXlM8olJ

[Flodbis]
1

#37: Jag lever lite under en sten tror jag. Vet inte vad det är för något… är det hemsidor eller affärer? Tack! Jag köpte den du föreslog nu så jag tänkte prova göra kvass 😁

Sindri
2

#38: Det kommer gå bra.

[Flodbis]
1

#39: Tack!

Kan man använda uptinad frysta bär i kvass eller måste det vara färska bär?

Funderar på att göra en med äpple, ingefära, citron (??) Och något annat… melon? Banan?

Och en mer "bärig." Jag har mynta i trädgården

• Redigerat 2025-07-13 04:19 av [Flodbis]
Sindri
2

Det går utmärkt med frysta bär. Jag låter dem tina innan jag blandar i honung och vatten.
Myntablad blir väldigt gott i. Jag använder rosenblad ibland, jag fryser in både mynta och rosenblad när det finns.
Banan och melon har jag aldrig vågat prova då de har så svaga smaker, men prova du, det blir intressant att se hur det går.
Rabarber funkar fint för att ge lite syra.
En av de godaste satser jag gjort var med jordgubbar, äpple och lite rabarber.
Jag använder citronskal är jag har citron i, sedan kanske jag tillsätter lite pressad citron när den är färdig.
Äpple och kanelstång är också gott.

[Flodbis]
1

#41: Tyvärr har jag inte tillgång till rabarber. Men jag funderar äpple, kanelstång… citron (??) Som en. Behöver jag adda något mer? Jag har banan och ingefära 🤔

Och en annan: blåbär, jordgubbar, honungsmelon och mynta 😀

Sindri
2

#42: Ingefära i den första, men som sagt banan är jag tveksam till då den har så svag smak.

Skulle vara rädd att blåbären skulle ta över jordgubbarna. Hellre blanda med äpple och jordgubb, eller äpple och blåbär.

hemul
1

#32: Du menar om de pyser av sig själva? Tveksamt vad som händer först, att korken lyfter eller att flaskan sprängs. Vet inte.

Men problemet är ju bara att du gör det okontrollerat. Om du gör som jag sa och låter det helt jäsa ut och sen tillsätter en lagom mängd socker för kolsyrajäsningen så är det inga problem. Det är lika lite risk att flaskan sprängs som att en köpt flaska öl gör det. Det kan liksom inte bildas mer kolsyra när maten är slut. Vet inte om jag skrev det, men 5g socker per liter ger lätt kolsyrning. Vill man ha mer sprutt kan man öka på nåt g. 6-7 g är ingen fara.

Är du ändå orolig kan du ju ställa flaskorna nånstans där det inte gör nåt om det läcker, typ badrummet. Med en handduk över som splitterskydd. Den här jäsningen går väldigt fort och bör vara klar efter ett par dagar bara.

Obs att så här går det att göra bara med alkoholsvaga drycker. Om man gör vin så är är risken att man redan uppnått max alkoholhalt som vinjästen tål varpå den stilla insomnar. Då kommer ingen ny jäsning igång. Det kan funka, men då måste man ha mer kontroll över alkoholhalt o.s.v. Med drycker som är som öl i alkoholhalt eller svagare har det aldrig misslyckats för mig. Och inte har nån flaska smällt eller nån kapsyl läckt heller. 😀

• Redigerat 2025-07-15 17:24 av hemul
Sindri
1

Jag låter kvassen stå 3 dagar sedan silar jag bara av frukten och buteljerar. Det blir bra med kolsyra uran att jag tillsätter något socker.
Under första natten bildas massor så jag måste försiktigt pysa flaskan i diskhon.

hemul
1

Det är klart det blir eftersom du buteljerar medan det fortfarande finns socker kvar från frukten att jäsa. Men du har ingen kontroll över hur mycket kolsyra det blir eftersom du inte vet hur mycket socker mäsken fortfarande innehåller. Det är därför man låter den jäsa ut först och sen tillsätter en kontrollerad mängd socker. Tji bomber.

Sindri
1

Jag har bara läst 3 dagar, hue länge jäser du innan du buteljerat?

hemul
1

Inte vet jag, jag har aldrig gjort kvass. Man jäser tills det slutar jäsa. Skulle inte tro att det tar mer än nån dag till med tanke på det låga sockerinnehållet. Å andra sidan använder jag ju vinjäst som antagligen är kraftigare, jäser fortare. Men jag tillsätter också socker, så mer mat att äta för jästen. Svårt att säga alltså.

Sindri
1

Aha. Jag trodde vi pratade om kvass.
Till det tillsätter man ju ingen jäst. Bara honung.

[Flodbis]
1

Tredje dagen nu och hällde över det genom sil. Av någon anledning hade lite superlite av frukten börjat mögla

• Redigerat 2025-07-19 21:27 av [Flodbis]
Sindri
1

Man måste röra om då och då när det är så här varmt. Frukten blir dålig av syret.

[Flodbis]
1

Jaha det förklarar det!

hemul
1

#49: Ja, kvass. Vildjäsning. Jästen finns där natruligt. Principen är densamma. Det finns två skäl till att det slutar jäsa. A) Allt socker har jästs upp. B) Alkoholhalten har blivit så hög att jästen dör.

B kan uteslutas i fallet kvass. Alltså A - det finns inget mer socker. Det är det som är grejen. Du tillsätter en kontrollerad mängd socker. Den kommer att liva upp jästen som sätter igång processen igen. Skillnaden är att du vet hur mycket socker den har att jäsa och alltså hur mycket kolsyra det blir. Det kan inte bli en bomb, för när sockret du tillsatte är slut upphör processen.

• Redigerat 2025-08-20 02:00 av hemul