Matlust iFokus

Matlust

Etikettköksutrustning
Läst 816 ggr
Mooniq
3

Vacuum-marinerare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Under ett par år har jag till och från tittat på en vacuum-marinerare men priset har inte tilltalat mig.  Igår var jag på Jula och hittade denna till reapris och slog till. 

Köpte Fransyska, morötter, rotselleri, palsternacka, lök, matlagningsvin och åkte hem.

Delade köttet i bitar, tärnade rotgrönsakerna, hällde i matlagninsvinet + lite rökt paprikakrydda och vanlig paprikakrydda, hittade en bunt vitlök i kylen som jag krossade och en bit ingefära. Marinerade alltsammans  i 40 minuter.

Sen var det tänkt att slowcooker'n skulle få puttra under natten men ändrade mig och tog fram en gryta. Silade ifrån vätskan och brynte köttet i gryta och sen i med grönsakerna + 2 burkar finkrossade tomater + vatten, 1 msk salt, 4 lagerblad och några kryddpepparkorn. Lät det småputtra och efter 1½ timme så var köttet supermört och smakrikt. 

Marinaden hade verkligen trängt in i köttet och köttet var otroligt mört och smakrikt efter bara 90 minuter i grytan. Jättenöjd 🙂

Jag gör ofta grytor och tillsätter lite mer vätska så de blir som soppor för mig. Jag kör keto/lchf och då utgår potatis, ris pasta.

Denna marineraren kommer att få jobba en hel del under vintern. 

Ord.pris 699:- - jag hittade den till 399:- Det är en stor modell som klarar av ca 3,5 kg.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

• Redigerat 2020-09-07 11:29 av DesK
MonicaLagerquist
2

Vi har en och vi är väldigt nöjda.

Stolt ägare till tre La permer

Mooniq
2

#1 MonicaLagerquist - mina kompisar har en lite mindre modell men jösses så goda grytor de har bjudit på.. så nu får jag försöka nästla mig in i hennes receptsamling 😃 så jag hittar lite olika bra marinader. Men rödvin är en god bas, tycker jag fastän jag inte dricker vin alls.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MonicaLagerquist
2

Vi kör en del i Sous viden  ,Det blir så mört och gott.

Stolt ägare till tre La permer