Matlust iFokus

Matlust

Etiketterkonserveratinlagtsyltmarmelad
Läst 321 ggr
Sindri
2020-07-20 23:38
3

Konservering

Det börjar bli fullt i mina frysar och jag kikar lite på att konservera vissa saker. Vet att både mamma och mormor gjorde det, men det finns förstås inte kvar någon utrustning för det.

Jag kollar en del på Youtube-videos från odlare och har sett att i USA så konserverar man i helt andra sorters burkar än i Sverige. Det är burkar med helt vanliga skruvlock. Varför har vi ett så komplicerat system med ringar och klämmor i Sverige? Eller har de en helt annan sorts konserveringsapparat än här?

Jag är nyfiken på att lära mig mer, är samtidigt rädd för botulism. Har läst en del på Alternativ.nu men de verkar bara hålla på med den gamla sortens konserveringsburkar.
Det jag tänkt testa först är tomatsås.
Vill gärna ta del av era erfarenheter av hemkonservering.

Torparmor
2020-07-21 00:10
3

Nya burkar/flaskor med skruvlock fyller jag till hälften med vatten och ställer i mikron på 100 grader. Locken lägger jag i en kastrull med kokande vatten på spisen. Det är viktigt att burkar och lock inte är skadade utan sluter helt tätt. När koket är klart tömmer jag ur vattnet (kan återanvändas tex till disken) och fyller direkt i den varma burken/flaskan.

Chilisås med tomater, chili, olika frukter och kryddor kokar jag och tillsätter lite vinäger eller annan syra när koket är klart (om det inte ingår i receptet). Jag häller upp på de varma burkarna, skruvar på locket och vänder upp och ner ca 5 min. När det svalnar ställer jag i kyl. Blir det för fullt i kylen flyttar jag senare till svalt utrymme.

Marmelad innehåller ju mycket socker som är konserverande i sig och inläggningar innehåller ju alltid syra. Men förfarandet med burkarna är alltid lika. Öppnade burkar/flaskor håller sig länge i kylen.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Sindri
2020-07-21 09:46
2

Det låter ju enkelt och bra. Hur vet jag att mikron håller 100 grader? Jag har effekter på min mikro; 160, 350, 500 och 750W.

Gör du något som inte kokas? Som t ex råa sockerärtor i vatten med lite salt i?

Kommer att få mycekt squash som jag skulle vilja konservera, men det går kanske inte?

DesK
2020-07-21 09:56
1

Jag rekommenderar dig att prova att fermentera. Finns en artikel här om att göra surkål, men man kan fermentera alla grönsaker, frukt och bär. 

https://matlust.ifokus.se/articles/4d713800b9cb46222d04f870-mjolksyrajasning

/Désirée

Torparmor
2020-07-22 10:04
1

Har du stora burkar kanske du ska testa med 350W  eller har bråttom, annars borde 160 räcka.. Jag har en kombougn så har jag bråttom kör jag 100 grader varmluft + 360 W mikro.  

Ta tid och testa med en termometer vilken temperatur du får i vattnet efter en viss tid. Jag har aldrig mätt bara "gått på känn" när vattnet nästan bubblar

Torparmor
2020-07-22 10:20
1

Botulism är en bakterie som finns överallt och bildar en toxin. Toxinet kan bara växa i syrefattig miljö,  överlever inte kokning i 3 minuter och motverkas av tillräckligt salt eller sur miljö

Den störrsta risken är inläggning av färska kryddor och grönsaker i olja tex vitlök, oliver eller gravad och rökt fisk.

Torparmor
2020-07-22 10:43
1

Du vill börja med tomatsås. Den kokar du ju mycket längre än 3 minuter så där finns ingen risk för botulism. Häller du den heta såsen på varma flaskburkar (lägre modell med vidare hals) med skruvlock klara de sig länge i svalt utrymme.

Jag tog fram en gammal hemkonserveringsbok från 1946 där står bla:

Konservering har gjorts på många olika sätt även här. Man använde förstås konservglas med gummiring men även burkar med skruvlock. sten-, porslins- och glaserade krukor, träkärl, dresdenglas ( lägre flaskor med vidare hals och patentkork)

De flesta konserver fyller man på heta torra, varma kärl. .. Man värmer dem i ugn eller värmeskåp. Vid tillräcklig upphettning blir kärlen steriliserade, Burkar med skruvlock är bekväma till sylt, mos och marmelad, medan överbindningsburkar fungerar bättre till ättiksinläggningar då ättikssyran angriper metall (har egen erfarenhet av). Sk dresdenglas lämpar sig för kompott, sylt och puré

Sindri
2020-07-22 13:35
1

#6 av: Torparmor
Tack snälla du. Fantastisk info!