Matlust iFokus

Matlust

Etikettutanför-ämnet
Läst 1376 ggr
Tom
2006-04-23 00:30
0

SUPER SIZE ME!

Nu på TV2!

Jisses! Man tror inte att det är sant.

Är det bara propaganda?

Tom

johan
2006-04-23 02:36
0

Hur menar du?

Mvh // Johan

marwes
2006-04-23 09:52
0

Det är verkligen helt sjukt, aldrig mera McDonalds, eller någon annan snabbmat heller för den delen. Fast det kände jag och för sig redan efter jag hade läst, Fast Food Nation.

Susanne
2006-04-23 12:26
0

Visst är det helt otroligt.

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

johan
2006-04-23 14:16
0

#2: Det finns en motsvarande dokumentär om en kille som bara ska äta sallad i 30 dagar. Han kunde inte ens slutföra projektet för att han blev för dålig och fick näringsbrist utan dess like. Betyder det att du tänker "aldrig mer sallad"?

Som med allt annat handlar det ju om sunt förnuft. Det handlar om att ha en balanserad kost. So what om man äter snabbmat då och då.

Jag tycker det är rätt självklart att man går upp i vikt och mår dåligt av att enbart äta på McDonalds.

Att man kan stämma företag för att ens barn blir feta när man bara ger dom mat från McD säger ju mer om korkade föräldrar utan något som helst eget ansvar än om McDonalds.

Mvh // Johan

Tom
2006-04-23 14:36
0

#1, Killen som gjorde filmen var uppenbart ganska negativ mot McD redan innan han ens börjat sitt "uppdrag" och då blir självklart även hans "opartiska" test kraftigt vinklad. Han skulle i princip kunna testa vad som helst som han inte gillade och få samma resultat. Precis som du skriver i #4 om salladstestet.

Jag tyckte hur som helst att det var intressant att se hans film och man fick sig ett antal tankeställare. Men att McDonnals's-mat är onyttig ser jag inte som en revolutionerande upptäckt precis =)

Min tjej fick sig nog en ännu större tankeställare eftersom hon brukar äta deras sallad för att det ska vara nyttigt. Nu visade det sig att den innehöll mer onyttigheter än en BigMac…

Tom

marwes
2006-04-23 16:01
0

Jag tror att det är bättre om jag äter sallad en gång i veckan än om jag äter Mc Donalds en gång i veckan, men vem vet, jag kan ha fel

Dessutom kan man dö av att dricka för mycket vatten, kanske borde sluta med det också, för att inte tala med att överhuvudtaget gå ut, kan ju bli överkörd vilken sekund som helst.

Pia
2006-04-24 00:08
0

Håller helt med om att för en vuxen normalbegåvad, eller mindre, människa är det självklart att det inte är sunt att bevisat MCD inrättningar alltför ofta. Vad jag tyckte var värst med filmen var all reklam och inriktning mot målgruppen barn, lekrum, Happy Meal, Ronald, barnkalas, allt för att snärja dem och trötta/svaga föräldrar som inte orkar säga nej… Så sitter de i socker- och transfettsfällan sedan barnsben liksom…:( Ja nog är det så att nästan allt går att sälja med mördande reklam…

Hos mig slinker det väl ner några McFlurry/sommarsäsong, det tror jag man kan komma undan med…:) I övrigt gillas inget utom deras knasigt kalasgoda minimorötter!

Susanne
2006-04-24 11:19
0

Vad han ville visa var:
överdriven konsumtion tillsammans med för lite motion orsakar fetma och följdaktligen olika faror för hälsan.
McD försöker locka in barnen tidigt för att de ska "fastna" för just McD och inte någon annan (tror att denna typ av reklam faktiskt är olaglig i Sverige).

Jag äter inte själv på McD, de har inget på menyn som smakar gott.
Äter sällan på Max men då snålas det inte på farligheterna. Jag vill ha smält ost OCH chillicheese annars får det vara Flört

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Illan
2006-04-24 16:31
0

Jag tyckte också att det var skrämmande och jag har aldrig gillat McDonalds. Det som gör att vi går dit är att yngsta tösen är mjölkproteinallergiker och det är bara mcd som har koll på vad de serverar utan att behöva göra en jättebusiness av det och kalla in köksmästaren och specialbeställa osv (som vi fick göra på Max).

Killen i Super Size Me åt väldigt mkt mer kalorier per dag än vad han gjorde av med. Han rörde sig inte alls. Vad skulle hända om man åt lika mkt fast av andra kalorikällor? Förmodligen samma sak. Faktiskt. Så visst var det vinklat. Ändå är det viktigt att diskutera vad vi hålle rpå med egentligen. Vad är det för värld vi bygger upp?

bjorsa
2006-04-24 16:38
0

Paolo roberto gjorde en svensk version av super size me på 3 an men de var ett tag sedan

http://www.expressen.se/index.jsp?a=184668

07.00 - Frukost. Kalaspuffar och yoghurt med mycket socker.
09.00 - Kaffe, en glass och bulle på väg till jobbet.
12.00 - Lunch - hamburgare och strips, eller kebab och strips.
15.00 - Eftermiddagssnacks - chokladkaka och läsk.
18.00 - Middag. Pizza. "I går åt jag två."
21.00 - Kvällsmat. Glass och chips.
Under natten - Chips. "Har börjat vakna av att jag är hungrig."

Obs inte min meny utan paolos :-)

mvh/bjorsa

Oskar
2006-04-24 17:54
0

Filmen sa inte så mycket nytt…alla vet väl att McDonalds inte är nyttigt? Men det som var intressant var inslaget från skolmatsalarna. Ojoj…pommes frites och jos. Jag kommer ihåg att jag var glad de få gånger per år då vi fick mjukt bröd istället för hårt i skolan.

Oskar

bjorsa
2006-04-24 18:06
0

#11 Men att kroppen (levern) tar så pass mkt stryk av att käka onyttigt i nån vecka tycker jag är ganska intressant ,kan tänka mig att de inte e så svårt att trilla dit om nu bor i usa å har mkt att göra å man bara smäller i sig vad man tycker är gott .

känner en sprintertjej som skadade sig under säsongen i usa å hängav sig till att småkäka med familjen hon bodde hos å de var typ mc donald hennes föräldrar kunde inte känna igen henne på flygplatsen när hon sen kom hem hon hade gått upp något otroligt i vikt men hon var van att äta mkt då hon tränade hårt så de i kombo med ingen träning å massa med friterat var ingen bra kombo.

Jag skulle med all säkerhet spricka om jag åt som han gjorde i supersize me tycker de räcker med att titta på en flottig burgare för att gå upp :-))

mvh/bjorsa

Tom
2006-04-25 00:54
0

Illan, samma sak hos oss. Dottern är också mjölkproteinallergiker så McD är ett enkelt alternativ om hon vill äta snabbt ute. Det är bara vi föräldrar som lider när vi måste gå dit…

Tom

Illan
2006-04-25 13:12
0

Tom - måste berätta om våra vedermödor på Max. Tänkte att det skulle vara ett snabbt alternativ till McDonalds. Jag gick fram och frågade om nuggets var mjölkfritt. Killen bakom disken såg ut som en fågelholk. Ut med kökschefen som hade två pärmar med sig. Vi bläddrade och bläddrade i denna hopplösa skrift som beskrev varje ingrediens för sig och inte kombinationen "Max burgare trall-la" (kan inte deras produktnamn). Hänvisningar fram o tillbaka. Sen började han lalla om laktosfria hamburgare och jag fick på sedvanligt vis berätta om den stora skillnaden mellan laktosintolerans och mjölkproteinallergi. Det slutade med att vi fick komponera en egen hamburgare (deras nuggets innehåller mjölk) som sen skulle knappas in ingrediens för ingrediens i kassaapparaten. Sen fick jag vaka som en hök för att just vi skulle få den mjölkfria hamburgaren och inte den laktosfria som ngn annan beställt *suckar*

De gjorde sitt yttersta med de förutsättningarna de hade. Men det hade varit enklare att gå in på McD, beställt en happy meal med nuggets och bearnaisesås och så hade det vart klart liksom.

Tom
2006-04-25 13:40
0

Jo jag känner igen det där även om vi inte har haft samma MAX-problem. Jag visste inte att McD-nuggets inte innehåller mjölk så det var bra att få veta.

Ibland när det krisar brukar vi faktiskt fuska en aning och låta henne äta någonting som innehåller mycket små mängder av mjölk.

Hur gammal är din dotter? Vår är tre.

Tom

precis
2006-04-25 19:46
0

Jag som trodde att det var Tom i Supersize-me-filmen :) :)

Niklas
2006-04-25 21:58
0

#5: Visa henne det här då:

Fluga i soppan

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Tom
2006-04-26 01:10
0

Precis, varför då?

Tom

Linda
2006-04-27 00:45
0

Jag gjorde verkligen super size me by my self för ca 4,5 år sedan..

-Jag lade mig på soffan, var gravid och käkade nonstop bokstavligen..och resultatet på ca 7 månader: 40 kg extra kakor minus ca 4 kg för bebis..

..Inge bra metod men en annan sak var det bra för nämligen: min bild på tjockisar..

-Nu mer har jag större förståelse hur det är att bli bemött överviktig,.

-Folk som träffar mig idag tror mig förstås inte, men jag har bildbevis att jag varit Super size me..

Tom
2006-04-27 02:30
0

Linda, du har förståelse för hur det är att bli bemött som överviktig. Men har du förståelse för överviktiga?

Tom

Linda
2006-04-27 10:44
0

Nja, kanske inte eftersom jag nu också vet att det går att gå ner i vikt..

-Övervikt är en samhällsfara…

Anne
2006-04-27 12:12
0

Fast det är rätt stor skillnad på att gå ner i vikt efter en gravidiet = tillfällig övervikt, och att gå ner i vikt om man har varit överviktig i stort sett hela sitt liv…

Oskar
2006-04-27 12:30
0

Fast är det inte skillnad på övervikt och övervikt? Finns väl även en typ av fetma som är en sjukdom, dvs att kroppen inte bränner fett på "normalt" sätt. Dvs där det inte hjälper att banta på vanligt sätt. Fast det vanliga är säkert att fetma beror på dåligt beteende… 

Oskar

bjorsa
2006-04-27 13:27
0

Tror nog att de strids mellan de lärde när de gäller "beteende" för en del har nog en gen som gör att dom alltid spar överskottsenergi i fet medans andra inte gör det och att spara var ju bra för i världen på stenåldern då de kom svältperioder medans nu är de inte bra med den genen ,

Sen finns de en uppsjö av mediciner som gör att man lättare går upp i vikt .

mvh/bjorsa

Tom
2006-04-27 14:05
0

#23, Det finns det men det är tydligen extremt få överviktiga som verkligen lider av dessa sjukdomar även om ganska många skyller på det. Eller "Kraftig benstome" my ass ;-)

Tom

Nettan
2006-04-27 19:44
0

Jag är en av de som varit sjukligt fet.
Vad jag blev otroligt ledsen och upprörd över var att folk tyckte att det var lagom åt en. "Du har ju själv ätit dig till alla kilona". Självklart har jag det. Jag har ingen genetisk sjukdom som gör att jag inte bränner fett, inte heller har jag fel på min sköldkörtel.

MEN, vad folk inte inser är att man kan ha ett psykologiskt fel beteende vad gäller mat eller godis. Jag har en ätstörning som jag får kämpa med hela mitt liv. Jag vet mycket väl vad jag ska äta, när jag ska äta och hur. Men problemet är att klara det när "knäppheten" sätter in.  

Jag har opererat mig och har gått ner ca 50 kg. Det är verkligen inte lätt att kämpa mot sin övervikt när dagens samhälle hela tiden gör reklam för den ena godisbiten efter den andra. I affären är allt fett billigt och allt nyttigt dyrt.

Jag önskar att de skulle lyxskatta allt chips och godis. Sänka priset på grönsaker och frukt. Vilket barn går i dag in och köper en banan för 5 kr när de kan köpa en billig chokladkaka för samma pris?

Pernilla
2006-04-27 22:01
0

#26 Heja dej! Förstår att det är en långsiktig kamp. Hopas dock att du känner att det ljusnat på horisonten.

bjorsa
2006-04-28 14:55
0

#26 Starkt av dig att skriva om ditt problem här och jag hoppas att de fortsatt går bra i din kamp.

Har själv en annhörig som oxå kämpar med stor övervikt.

mvh/bjorsa

Linda
2006-04-28 21:04
0

#26 Önskar dig lycka till!!!Wow vad du e duktig!!!

-Min bästa kompis har oxå opererat sig och gått ner över 40kg sedan oktober och även till Reb vill jag säga: Du e såååå duktig!!!

precis
2006-05-26 15:28
0

#18 din lilla pixliga ikonbild är ju väldigt lik snubben i SuperSize Me

#26 en banan för 5 kr??? du skrev nog fel där, man får ju minst ett kilo frukt el grönsaker för 5 kr. Men jag förstår och håller med det du skriver om. tyvärr finns det många i din situation som inte får nån (bra) hjälp.

Mandysan
2006-05-26 15:37
0

#30 Inte här iaf. 1 kg bananer kostar ca 20:- här. Sen kanske du bor vid ett jättebilligt ställe.

precis
2006-05-27 15:13
0

#31 Willys Gävle. Och i sthlm så kostar frukt på 7-11 fr 1.50/styck

tessa
2006-05-28 21:59
0

precis: wow, så billig frukt skulle man aldrig hitta här i trakterna!