Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 387 ggr
MonicaLagerquist
2020-01-08 08:26
5

Storkok

Gör ni som jag?

Kokar stora satser mat och fryser in?
Just nu kokar jag ärtsoppa på en kilo ärter. Sen  fryser jag in i platta plastpåsar och stoppar i frysen. Sen slipper jag laga mat ett antal torsdagar framöver.

Kokade köttsoppa häromdagen så det finns också att bara ta fram och värma på.

Stolt ägare till tre La permer

Carmarino
2020-01-08 09:06
4

Alltid. Matlagning hör inte till mina favoritsysselsättningar, så när jag väl gör det så lagar jag alltid minst 3-4 portioner, oftast fler, och fryser in i portionsförpackningar. Lätt att ta fram och värma. 👍

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fridaaaa
2020-01-08 09:09
1

Nej gör inte det mer än med biffar och köttbollar
Gillar inte att frysa in färdiglagar överlag

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mooniq
2020-01-08 09:10
3

Gör ofta storkok i min slowcooker, det är smidigt och paps blir glad då jag delar med mig. Har en 6 liters slowcooker så det blir mycket mat. Gryta och kalops blir dunderbra, har även slökokat rimmat fläsklägg och rimmad bog, Det blir jättemört kött. 

Jag tycker det är tråkigt att laga mat till mig själv och då blir det självklart att göra mycket o frysa in i småpack. ☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

wildfire
2020-01-08 16:58
4

Jag älskar att laga mat så det blir mycket storkok och frysa in. Nu äter jag väldigt mycket vegetariskt och allt går inte att frysa in där så det blir till sin fördel men gratänger,soppor med mera och kötträtter är utmärkt att göra storkok av och sen frysa in.

Jag lagar min mat väldigt gammaldags och använder mig inte av några nya finesser bara en enkel spis med fyra plattor inga varmluftsugnar,mikrovågsugnar och fina nymodiga saker och jag tror på att göra saker som man gjorde förr med storkok på det gamla sättet för då spar vi på energi och på miljön.

Storkok är något oerhört bra som jag önskar att många fler tog efter 😎

Cireea
2020-01-08 17:07
3

Jag gör också mycket storkok 🙂Känns alltid bäst att göra ordentlig av exempelvis köttfärssås eller soppor när man ändå håller på.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Scorpio97
2020-01-08 21:08
1

Nepp, har nog aldrig gjort storkok faktiskt. Jag gillar att laga mat men äter oftast bara en måltid per dag, så jag har ingen brist varken på tid eller lust att stå i köket. Så jag lagar med glädje mat varje dag :) Har heller aldrig tyckt att det är tråkigt att laga mat bara åt mig själv, men det kan bero på att jag nästan alltid gjort det (jag är väldigt kräsen och fick ganska tidigt laga egen mat när mammas inte passade mig).

Sen gillar jag ytterst få rätter som passar för frysning/återuppvärmning. Jag gillar nämligen inte rätter med många blandade ingredienser, rätter med sås osv (grytor, köttfärssås, dom flesta soppor och liknade). Och en tillagad kött-/fisk-/kycklingbit utan sås samt grönsaker blir enligt mig inte alls gott efter frysning och återuppvärmning, och dessutom tar det så lite tid att tillaga att det inte är värt det. 

Jag fryser råvarorna i portionspåsar istället, så det är enkelt att ta fram en till dagens eller morgondagens middag.

//Jessie