Mjölk
ICA känner sig hotade av Lidls billigare färskmjölk och skall i höst lansera en H-mjölk som klarar 4 månader i rumstemp utan att surna. Ni vet sån där smörja man dricker nere på kontinenten och i USA.
Marit Paulsen kan man inte annat än gilla, jag citerar:
"- Den smakar fan […] det är ju inget du köper och dricker. Du kan inte ens ha Oboy i den."
Varför inte göra en billigare färskmjök istället? Det är ju det som svenska konsumenter efterfrågar och inget annat! Lidl ville köpa Arla mjölk och saluföra i sina egna förpackningar, men Arla sade nej. Det tror jag man får ångra.

Min ambition är förstås att detta ska vara en tillåtande sajt och här ska inte finnas några pekpinnar, men ibland måste man ju reagera. Alltså alla dessa onaturliga påfund - jag tror på att köpa naturligt, ekologiskt och närproducerat. Då blir det bäst både för oss och miljön. Och godast, förstås. Heja Marit!
#0 Ja och bäst uppnås nog det genom konsumentmakt, enligt mitt sätt att se på saken. Däri ligger styrkan hos kapitalismen och även frihandeln. På så vis kan ju vi konsumenter styra vad som bjuds ut. Jag tror nämligen inte heller på pekpinnar, nog med sånt ändå här i Sverige.
Många tror att det är en omöjlig kombination, att vara frihandlare och samtidigt köpa så mycket lokalproducerat och ekologiskt som jag väljer att göra
Vissa skulle tom. säga en paradox, men far from it säger jag.
Marit har gjort en del bra för djurens välmående inom EU faktiskt, härlig krutgumma.
Lidl-mjölken är billigare och lika "god". Jag har prövat. Men man skall veta att det ej tillsätts något vitamin-D i den, vilket är fallet med "svensk" mjölk.
Speciellt viktigt för barn och äldre som behöver tillgodogöra sig kalciumet i mjölken. Så Lidl-mjölk plus D-vitaminpiller kanske inte blir så billigt ändå? 

Lidl är bra. Så länge man vet vad det är man handlar. Själv tycker jag det verkar som om standarden på den genomsnittliga maten bara sjunker. Förut tyckte jag att ICA och Konsum hade relativt låg kvalitet på deras mat men nu framstår ju de som rena lyxbutiker jämfört med Lidl och vissa andra kedjor. Och för ännu längre sedan handlade man kött direkt från slaktarn, bröd från bageriet, ost från ostaffären och så vidare att handla sin mat på det sättet kan ju endast de som har råd att gå i saluhallarna göra idag.
Oskar