Bästa buljongen?
Vilket märke av buljong tycker ni är bäst/sämst? Jag brukar använda Knorrs grönsaksbuljong tärningar och Borggårdens, även Vegeta. Har provat Bong touch of taste, men den var ganska svag och gav inte mycket smak. Den sämsta jag provat var ICA:s som knappt smälte, så man fick bitar av buljong i sig, inte speciellt gott.
Knappast relevant svar för er i Sverige, men jag använder mest en ekologisk grönsaksbuljong av märket Reformi. Tycker den smakar bra men har ändå använt den främst för att den inte innehåller några härdade fetter och är ekologisk. Ibland har jag använt Herbamare istället för buljong, och det funkar också helt hyfsat.
Använder inte jättemycket buljong(tärningar) annars, då jag nästan alltid har i många buljongingredienser i maten och då blir det lite överflödigt tycker jag. Dessutom använder jag också ganska stora mängder ljus soja och asiatisk fisksås, som båda ger umami och sälta lite på samma vis som buljong.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Gör egen grönsaksbuljong!
Snabbt och smidigt!
#2 Snabbt är det väl knappast. Det ska ju koka ihop/ner ganska länge.
/Maria
Den bästa buljongen är helt klart den man gör själv men annars tycker jag knorr är av den bättre sorten av dom jag testat. 🙂Tycker att fonderna från Bong Touch of Taste ger bra resultat, allra helst i såser.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Köpte grönsaksbuljong inför den kalla årstiden. Enkelt, snabbt och gott när jag känner mig frusen. Använder aldrig buljong annars. Gör ibland egna fonder.
Har inte köpt buljong sedan jag blev uppmärksammad på att de innehöll glutamat. Går utmärkt att göra själv.
Visst tar det tid, men man gör ju annat medan det kokar.
Skaldjursbuljong skall inte koka så länge, men däremot stå och dra ett bra tag sedan.
Jag gör mycket ugnsrostade rotfrukter och grönsaker och det kan man offra lite av och göra buljong på. Även svamp blir fin buljong.
Och Herbamare är som sagt ett bra komplement.
Jag kokar egen buljong då och då och skrev en artikel om det för några år sedan 🙂
Använder gärna Lantbuljongen från Biofood och olika örtsalter från Spicemaster
/Désirée