Fredagskyckling
Mixtrade ihop en ny marinad till kyckling igår, och den blev riktigt bra, så jag delar med mig lite. (Låter som jag stått i vit rock med frisyr á la Einstein och massor av fräsande provrör).
I alla fall, till fyra kycklingfiléer tog jag
½ deciliter olivolja
½ deciliter sherry
2 matskedar balsamvinäger
2 matskedar flytande honung
1 matsked dijonsenap
2 klyftor vitlök, finhackade
2 matskedar soja
Låt marinera i ett par timmar. Ugnsstek sedan i 225 grader i cirka 25-35 minuter, tills köttsaften är klar och kycklingen inte är rosa inuti.
Bli inte avskräckta av att det är fler ingredienser än två här! Det blev så för att jag testade mig fram. Det är inte en särskilt bökig marinad att göra och resultatet - saftiga kycklingfiléer som kommer ur ugnen och doftar sherry, honung och vitlök - är helt klart mödan värd.

Då dödar barnen mig vi har haft kyckling och svamp-bob hela veckan så idag blir det tacos som vanligt
men på lördag kan jag prova
Mm, det låter supergott! Ikväll är vi bortbjudna, men det finns ju alltid lördagskyckling. Eller söndagskyckling.. eller.. jaja, ni förstår.
Å den snor jag och lägger in i min spix. Kan säkert funka i skivad form på en buffé.

#3 Gjorde faktiskt precis så, det funkade urbra. Ringla gärna över lita balsamico precis innan servering.

Jag såg ett recept en gång på en hel kyckling där man skulle ha två hela vitlökar och 3 deciliter rödvinsvinäger. Tyvärr har jag inte det kvar eller har testat det.
Det låter gott Pernilla. Vad serverade du till?

Hade den som en bufférätt, men kan tänka att något lite kladdigt typ couscous eller potatisgratäng fungerar. Eller bara en riktigt härlig, matig sallad med inslag av baljväxter eller rotfrukter.
Tack!
Provade igår. Jag tyckte den blev jättegod! Nu hittade jag ett par riktigt fina majskycklingfiléer som inte gjorde det sämre…
Överflödig marinad brände fast ordentligt i ugnsfomen så ett tips kan vara att torka av filéerna eller klä formen med folie.
Planerar att använde receptet igen till studentbuffén om en månad.

#9 Det var trevligt att höra! Man tackar för komplimangen!
Lyfter upp det här eftersom det är bufféplaneringstider…