Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 699 ggr
millan21
1

Vilket ris ska man ha?

Jag är så dålig på ris. Äter det sällan och inte köpt hem på flera år Jag är väl mest potatis-människa. Iaf så ska jag göra korvstroganoff med ris till. Spelar det någon roll vilket ris jag köper? Jag blir ju alldeles förvirrad i butiken av alla olika ris som finns. Jasminris basmatiris, grötris osv.

Gissar att grötris är till för gröt som det låter. Men vad passar bäst till korvstroganoff?

Sindri
2

Jasminris eller Basmatiris beroende på smak.  Men var försiktig, du har väl läst om arseniken i ris. Jag har slutat äta det för många år sedan.

Det går att ha annat till.

millan21
1

#1 Jo jag har hört om arsenik i ris. Men när jag pratat med folk om det så verkar nästan ingen bry sig och jag vet flera som äter ris varje vecka. I varje fall så borde det vara lugnt för mig som typ aldrig äter det. Men det var sambon som längtade efter ris och korvstroganoff sa han så jag tänkte köpa så liten förpackning som möjligt :)

Carmarino
3

Det är inte farligt att äta ris någon gång då och då, så varken du eller sambon är i riskzonen.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Jojaton
1

Största skillnaden är att jasminris klibbar ihop mer än basmatiris. Skiljer lite i smak också, men konsistensen är största skillnaden tycker jag! Vilket som passar till korvstroganoff - så köp den minsta förpackningen du hittar om ni inte äter det så ofta.

Johanna - Instagram

[[eskils_]]
4

#1 Har också läst om arseniken i ris och dragit ner på riskonsumtionen. Gillar jasminris och sushi.

Men en fundering - om ris är så farligt borde väl halva Asiens befolkning vara arsenikförgiftad?? 🤔

Sindri
1

Ja, det kan man verkligen fråga sig. Men människokroppen är förunderlig - kanske de blivit vana och utvecklat någon sorts resistens? Vad vet man?

Jag såg förresten att Lidl hade ris i en liten förpackning. Kommer inte ihåg vilken sort det var.

Taggeman
2

Jag kokar mitt ris med alldeles för mycket vatten o häller av överskottet med vatten efter ca 15min och låter det sen stå på eftervärme för att bli bra.
Det sägs att dom värsta föroreningarna försvinner då.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris_
"Ett sätt att minska mängden arsenik är att koka riset med stort överskott av vatten som sedan hälls bort. Då kan arsenikinnehållet i riset minska med mer än hälften._

Fullkornsris innehåller ofta högre halter arsenik än vitt ris. Det beror på att arsenik framför allt ansamlas i risets skal, som det finns kvar mer av i fullkornsprodukter. Vi rekommenderar i vanliga fall att man ska välja fullkornsprodukter, men när det gäller just ris är det bra att inte alltid välja fullkornsris."

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Carmarino
1

#7 Ja, det är samma länk som i #3. 😉

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
1

Grötris är även super att göra sushi på.

Men om du bara vill äta ris nån gång så finns det numer förkokt ris som man bara mikrar. Det säljs då som 1-2 port. Jag har inte testat det själv eftersom det är mycket dyrare men då det finns olika sorter så kan du köpa sånt för att testa dig fram till vilken rissort du gillar utan att få mycket överskott.

l'm back