Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 1082 ggr
Tant Grön
1

Äter ni efterrätter?

När jag var barn så var det alltid någon efterrätt efter middagen. Nu äter jag aldrig efterrätt efter mat, kanske någon sällsynt gång som mellanmål i så fall.
Brukar ni äta efterrätt?

Novachan
1

Nej, jag äter hellre extra lunch/middag än att äta efterrätt också, tycker det är godare. Jag har lite tänk som att om man orkar äta efterrätt har man inte ätit tillräckligt av lunchen/middagen (jag är inte säker på var detta tänk kommer ifrån), men om man ska äta flera rätter så är det ju lite annat tänk/planering bakom hur mycket man ska äta av rätterna. Efterrätter blir mer som mellanmål när jag äter det, liksom hos familj/släkt.

NatasjaHemby
1

Vi äter väldigt sällan efterrätt faktiskt. Däremot alltför ofta något onyttigt ett par timmar efter middagen. De gånger vi serverar efterrätt är i princip alltid om vi har någon typ av planerad middagsbjudning.

SE*Simbelmynes

JazzBass
2

Nästan aldrig, åtminstone till vardags. Men jag är i grund och botten obotlig gottegris, och i helgen blev det köpt vaniljglass med kolasås av dulche de leche, chokladsås, banan och rostade salta jordnötter. Superenkelt och fantastiskt gott! Lite snickers över det hela men betydligt godare. 🙂

Farmor serverade alltid efterrätt till middagen, men det känns som de allra flesta i de efterföljande generationerna har lämnat den traditionen. Och bra så, det känns onekligen både onödigt och onyttigt, lite som att äta godis varje dag.  Fammos efterrätter bestod rätt ofta av en tallrik gröt dock, så det var inte bara ohälsosamheter där. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MonicaLagerquist
1

Vi serverar oftast efterätt när vi har gäster.Det behöver inte vara så mycket men något litet sött efter maten kan vara pricken över i.

Stolt ägare till tre La permer

JazzBass
1

Just det ja, det glömde jag. Bjuder vi på middag har vi alltid nån sorts efterrätt eller nånting smått och sött också hos oss, tycker det hör till. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Ay'e]
3

Ja faktiskt så håller vi liv i den gamla traditionen med efterrätt och det är allt möjligt gott alltid lagat från grunden. oavsett det är vardag eller fest så finns efterrätten alltid där 🎂

[Hayabusa]
0

Ja

tlover
1

Sällan till vardags men ibland på helgen. Hos mormor och morfar äter vi nästan alltid efterrätt. Ofta bär med grädde eller kräm på bär

l'm back

Lillyrod
1

Jag har nästan glömt bort det där med efterrätt. Som barn fick man det på helgerna och om man var bortbjuden på kalas.

Själv har jag det sällan. Det var dottern som stod för den biten och hon flyttade ut för flera år sedan. Sen dess har det inte blivit mycket sånt : )

MonicaLagerquist
2

Idag blev det efterätt

Varma inkokta päron och chokladglass.

Stolt ägare till tre La permer

Spectabile
1

Bara när det ska vara lite extra festligt, aldrig annars

DesK
0

Detta är intressant 🙂 I min ungdom fick jag lära mig att en enkel dessert, t ex färsk frukt är bra för både matsmältning och för att hålla sötsuget borta. Jag / vi äter sällan tillagade desserter men det händer vid speciella tillfällen 🙂

/Désirée