Äta buffe ute
Gång på gång får man läsa om folk som blivit nekade att äta så mycket som vill när det serveras buffé.
En kille åt tre kilo sushi och blev vänligen tillsagd att gå därifrån.
Tycker ni att man ska få äta fritt när man äter buffe ute på restaurang?
Stolt ägare till tre La permer
Jag har faktiskt aldrig hört om nåt sånt, bara om strikta regler att man inte får ta med mat från en buffé, samt att man kan hamna att betala för den mängd mat man inte orkar äta upp. Båda reglerna tycker jag bygger på sunt förnuft och den senare är säkert också ett bra sätt att minska på matsvinnet. Har inte stött på nåt ställe som skulle ha tagit i bruk detta än, men skulle inte ha nåt emot det.
Angående frågeställningen så tycker jag att var och en bör visa så stor respekt för gästfriheten att man inte tar för sig helt orimliga mängder mat, inte minst eftersom råvarorna ju också kostar liksom tiden att omvandla dem till god mat, och frosseri är förkastligt på många vis. Gör man det, och inte överdriver enbart för att få så mycket valuta för pengarna som möjligt, så tycker jag att man på buffé ska få äta precis så mycket (eller lite) man vill. Men ingen behöver äta flera kilo mat på en gång.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Hmm. Äta fritt, ja. Så länge man äter upp allt man tar på tallriken. Tre kilo sushi låter extremt, så kanske en bortre gräns kan vara bra att ha för restaurangerna. De flesta äter dock inte så extremt mycket, så gränsen ska nog vara generös om den finns. Var på en indisk buffé i våras och de hade en skylt som sa att man får äta så mycket man vill, så länge man inte lämnade mat kvar på tallriken i slutändan. Tycker det var bra.

Stolt ägare till tre La permer