Matlust iFokus

Matlust

Etikett: matprat
LĂ€st 627 ggr
MonicaLagerquist
1

Kryddblandningar

Jag ogillar kryddblandningar.Fiskkrydda,kycklingkrydda,salladskrydda,pommes krydda.😡

Min man har pippi pÄ att köpa div blandningar.

Varför ska man ha en vitlökspeppar en vitlökssalt osv.

Jag vill ha vitlökspulver som jag vid behov kan blanda med salt eller peppar.

Stolt Àgare till tre La permer

Maria
1

Jag hÄller med dig. Jag blandar i sÄ fall sjÀlv.

/Maria

MonicaLagerquist
1

#1 Ja dÄ fÄr man det ju som man vill.NÀr vi flyttar in i nya köket Àr det jag som kommer att rensa bland kryddorna och det rejÀlt.

Maria
1

#2 đŸ˜ƒ

/Maria

JazzBass
1

Finns förstĂ„s riktigt bra sĂ„na ocksĂ„ men jag ogillar dem Ă€ndĂ„ i regel. Bara currypulver som jag anvĂ€nder hyfsat regelbundet. Men igĂ„r köpte jag bockhornsklöver sĂ„ nu borde jag vĂ€l i princip inte behöva currypulvret lĂ€ngre. 🙂

Medarbetare pĂ„ foto, sĂ„ng och matlust iFokus

Maria
2

Curry har jag förstÄs men det rÀknar jag som en egen krydda trots att det Àr en vÀldig blandning.

/Maria

tlover
1

Jag blandar Àven egen curry

l'm back

Maria
1

#6 Är det inte hur mĂ„nga kryddor som helst i curry?

/Maria

Tant Grön
1

Curry, 7 kryddor och den Etiopiska Bako-kryddan skulle jag inte vilja vara utan. Även citronpeppar gillar jag.

tlover
1

#6 det beror pÄ vilket recept man följer, det jag har Àr ganska simpelt men uppskattas av familjen

l'm back

Maria
1

#9 Vi har gjort det en gĂ„ng för jĂ€ttelĂ€ngesedan. Jag minns att vi hade hur mĂ„nga kryddor som helst och en vĂ„g. Det blev visserligen gott men inte vĂ€rt besvĂ€ret kĂ€ndes det som😉

/Maria

JazzBass
1

FĂ„ se vad det blir av det. Curry Ă€r ju en ganska billig krydda och god som sĂ„dan, sĂ„ jag skaffade inte bockhornsklöver i första hand för att blanda till ett eget currypulver. Snarare Ă€r det sĂ„ att jag lĂ€st pĂ„ curryburkarnas innehĂ„llsförteckning och anvĂ€nt samma kryddor - utom denna dĂ„ - i matlagningen utan att ens komma i nĂ€rheten smakmĂ€ssigt, vilket fĂ„tt mig att misstĂ€nka att just den hĂ€r kryddan spelar en nyckelroll i det som ger den karakteristiska currysmaken. Även om det inte finns nĂ„n bĂ€ttre krydda Ă€n vanligt gult currypulver till stekt Ă€gg till exempel, sĂ„ vill jag ofta Ă€ndĂ„ ha en lite mer subtil och kanske lite annorlunda balanserad smakprofil, och dĂ„ kanske det Ă€r vettigt att anvĂ€nda kryddorna enskilt istĂ€llet. Jag vill ocksĂ„ förstĂ„ varför currypulvret smakar som det gör och fĂ„ grepp om en ny spĂ€nnande krydda.

Sen Ă€r jag ju enormt experimentell av mig och mycket av det jag gör skulle jag nog aldrig kunna upprepa med ens acceptabel noggrannhet, pĂ„ gott och ont. Det Ă€r experimenterandet som gör matlagningen intressant och rolig för mig. (Samma orsak ligger för övrigt ocksĂ„ bakom varför jag Ă€lskar jazzkonserter). FĂ€rdiga kryddblandningar eliminerar just denna experimentfaktor och kĂ€nns dĂ€rmed ungefĂ€r lika ointressanta och förutsĂ€gbara som pĂ„ssĂ„ser. Men Ă€ven förutsĂ€gbar popmusik med sina klichĂ©er (som Ă€r klichĂ©er just för att de fungerar) kan vara briljant, och vanligt currypulver har definitivt sin plats i köket pĂ„ exakt samma vis. 

PĂ„ssĂ„serna kommer jag dock aldrig slĂ€ppa in i mitt kök, det Ă€r dĂ„ sĂ€kert. đŸ˜ƒ

Medarbetare pĂ„ foto, sĂ„ng och matlust iFokus

Surpan
5

Jag gĂ„r mot strömmen och sĂ€ger att jag gillar kryddblandningar. đŸ™‚ Jag tycker oftast det Ă€r rĂ€tt trist och svĂ„rt att laga mat sĂ„ jag tycker om att de underlĂ€ttar. De vi anvĂ€nder mest Ă€r curry, ett kycklingsalt (med curry), citronpeppar, Italiensk salladskrydda till dressing och sĂ„klart tacokrydda, bĂ„de den för kött och den för fisk. đŸ˜ƒ

/Surpan

Garm
2

Jag gör egna kryddblandningar, sÄ jag gillar det. Ibland kan jag köpa fÀrdiga blandningar, oftast curry dÄ det finns sÄ mÄnga olika, men jag funderar pÄ att börja göra sÄna sjÀlv ocksÄ.

oh-la
2

Jag köper absolut nÄgra. Har dille pÄ citronpeppar exempelvis, och curry köper vi. Sedan har jag lite köpta pepparblandningar i kvarn, nÄgon i kvarn med rostad vitlök, salt och chili som Àr god. Kryddblandningar har jag inget emot faktiskt. Mest anvÀnder jag det som tillÀggskrydda till sallader, och saltet med rostad vitlök Àr urgod till kött. I matlagning anvÀnder jag nÀstan bara rena kryddor, utom curry som jag anvÀnder en del. Kryddsalt ska jag göra eget nÀsta sommar har jag bestÀmt, nÀr kryddtrÀdgÄrden Àr klar och jag kan torka egna kryddor.

tlover
1

#10 det jag har Àr 6 el 7 kryddor utan vÄg bara matskeds eller teskedsmÄtt (och ingen bockhornsklöver)

l'm back

Tant Grön
1

Olika kryddsalt gör jag sjÀlv.

Scorpio97
2

Jag gillar bĂ„de kryddblandningar och rena kryddor. Jag Ă€lskar exempelvis en kycklingkrydda frĂ„n Lidl och har inte lyckats göra en egen blandning som blir lika bra. Tacokrydda köper jag men har tĂ€nkt testa att köpa egen. Italiensk salladskrydda, örtsalt, pepparmix och nĂ„gra andra blandningar anvĂ€nder jag ocksĂ„. Sen har jag nĂ„gra rena kryddor (persilja, kanel, vitlökspulver, chiliflakes osv) som jag anvĂ€nder bĂ„de pĂ„ egen hand och som tillĂ€gg till kryddblandningarna. 

PÄ sÀtt kan jag variera en del utan att kryddorna tar upp alltför stor plats (har konstant platsbrist i köket) :)

//Jessie

Karmatarerskanise
1

Jag har en massa olika köpta kryddblandningar. Är nĂ„got av en samlare.

MonicaLagerquist
1

#18 Samlar du bara eller anvÀnder du dem ocksÄ

Karmatarerskanise
1

#19 BÄde och :)

MonicaLagerquist
2

#20 tummen upp