Gott ris i riskokaren
Hej!
Jag har aldrig varit så fötjust i "svenskt" ris, dvs, långkornigt som flyger omkring runt tallriken. Jag är uppvuxen i Japan där ris mer eller mindre är heligt. Där äter man alltid rundkornigt ris som är klibbigare än det som är vanligt i Sverige. När jag flyttade hem till Sverige köpte jag med mig en riskokare. I den blir riset alltid perfekt. Jag brukar använda mig av vanligt grötris som är mest likt det japanska. Jag har sett de senaste åren att det finns en hel del riskokare på marknaden i Sverige. Jag rekommenderar en sådan i varje hushåll. Bara häll i ris och vatten och tryck på knappen, sen sköter sig kokaren själv, håller riset varmt efter kokningen.
Hälsningar från risfantasten…
Jag har också en riskokare och håller med. Helt suverän!

Då är våra smaker precis olika. Den där vita geggan vissa kallar ris gillar jag inte. För min det ska det vare klippfritt långkornigt ris.
Jasmin eller basmati är det som går här. Kletkladd är inget för mig. Och vad ska man med en riskokare till? Ris + vatten + en kastrull och så en spis och på en kvart är det klart. Jag behöver verkligen inte ännu en pryttel till på den lilla köksbänk jag har *ler*
Mrs Chengs försökte kränga en riskokare för micron och den övervägde jag dock… den fanns på www.riskokare.nu men det var så dåligt beskrivet ohc ingen bild och inga testemonials så jag avvaktade för att se om någon tyckte den var bra. Det har varit supertyst. Den fick dock högsta betyg i Allt om Mat. Tänkte just att det INTE är ännu en pryttel med sladd som tar plats och ändå får man mer plats på spisen över (bra när man står och lagar alternativa rätter till allergikerna och man gör två av allt).
En av de stora fördelarna med riskokaren är att man inte behöver vara så noga att tima riskokningen med resten av maten. Blir riset klart innan resten av maten så är det inga problem. Det håller sig i perfekt skick länge.
Det tycker jag inte man kan säga om kastrullen…
Uncle Bens slogans har ju varit för roliga. "Riset som aldrig klibbar" minns väl alla. Tyvärr var ju inte det direkt bra när det blev trendigt med sushi och annan japansk mat där riset ska vara lite klibbigt för att gå att äta med pinnar. Vips hittade man på en mindre trendkänslig slogan: Alltid perfekt resultat. Lagom luddigt…
Mvh // Johan

Egentligen tror jag nog att det inte spelar så stor roll vilket ris man kokar i riskokaren. Man kan gott testa att koka även UBs ris och absolut jasmin- eller basmatiris i kokaren… Men det är ju tur att det finns olika sorters ris till olika smaker…
Länge lever riset!