Matlust iFokus

Matlust

Etiketterkonserveratinlagtsyltmarmelad
Läst 934 ggr
NatasjaHemby
1

Frukt- och svamptork

Fick en frukt- och svamptork i present och kan knappt vänta tills jag får använda den! Så nu undrar jag förstås om ni har några supertips på vad som är bra och roligt att torka, vad som inte funkar så bra och om man ska tänka på något speciellt när man torkar (förutom mycket tålamod). 

Svamp lär det ju inte bli så mycket av i år men bär har vi i överflöd. Tänkte testa att torka röda vinbär och krusbär i första hand. Senare i höst blir det torkade äpplen. Kanske testar jag även att torka rabarber innan de sista stjälkarna vissnar bort. Låter det bra eller är bär för krångligt att börja med? Ge mig alla tips ni har 🙂

SE*Simbelmynes

Gronstedt
4

Bär med tjockt, blankt skinn kan vinna på att prickas eller spräckas före torkning, eller delas om de är stora. 

Mycket saftiga bär har en tendens att förvandlas till fasttorkade fläckar i ållorna. Blöta saker och mycket små saker, som frön, kan man lägga på fat eller papper som placeras mitt i ållan. 

Saker med stort vatteninnehåll, som svamp  eller päron, krymper väldigt när det torkar, så dela dem inte i alltför små bitar.

Nässlor är bra att torka.

Rabarber vete katten om det blir bra - syrliga saker tappar ofta smak mer än söta. Men berätta gärna hur det blir!

För att spara energi, kör den utan värme mesta tiden och dra på värme enligt receptet på slutet för att sluttorka. Rumstemperatur räcker till mycket - i synnerhet ett sådant här år, när det är 30 °C i rummen 🙂.

Låt övre och nedre ållor byta plats ibland, så torkar det jämnare.

När sakerna torkat och krympt kan du tömma flera ållor i en och lägga nytt i de tomma ållorna, men då ska de placeras längst upp, så att inte fukten från dem blåses upp runt det redan torra.

DesK
1

Jag har torkat vinbär, aronia, äpplen, citrusskivor, plommon, päron, fruktpuré, grönsaker, örter, lövbiff med bra resultat. Köttet har jag först marinerat, det blir som beef jerky 🙂 Kan rekommendera boken Torka mat av Eric Tornblad, den finns att köpa på nätet.

/Désirée

tlover
2

Rekommenderar också boken "Torka mat" Där fanns bland nnat recept på egna mellanmålsbars.

Bär med vax på (tex blåbär) kan doppas i hett vatten istället för att prickas också (har testat)

l'm back

Mooniq
1

Brorsan gör beef jerky - förvisso i ugnen - men om din tork även har grader som du kan ställa upp mot 70 grader så är torkat marinerat kött supergott. Googla beef jerky och det finns mängder av marinader o recept.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

NatasjaHemby
2

Många bra tips här! Jag tackar och bockar 🙂

#1 Nässlor hade jag inte ens tänkt på, men det ska jag absolut torka till våren. Örter hade jag också tänkt torka en hel del av. Rabarber dök mest upp i planen för att det var en sak de nämnde om och om igen i instruktionsboken. Tänkte att det måste vara en toppengrej att torka ifall de skriver det så många gånger 😛 Men det gör inget om den misslyckas, kommer ändå bara låta den vissa ner annars. Mycket bra tips att inte ha igång värmen hela tiden, jag slipper gärna ha något som står och sprutar ut värme just nu 🤪

Glömde skriva att trådstarten att jag inte äter animalier, tänkte inte ens på att man kunde göra sådant i torken. Funderade lite på att torka kycklinghjärtan till katterna men vet inte om jag vill ha kött i samma maskin som min egen mat. Den verkar lite svårdiskad. Nu råkade det dock bli så att jag fick hela TVÅ svamptorkar i present (familjen hade visst inte pratat ihop sig) så det kanske blir en till kött och en till frukt 😃

SE*Simbelmynes

Gronstedt
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På tal om att saftiga saker krymper: Alla dessa päron

Gronstedt
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

… (utom ett par uppätna) finns nu i de här burkarna: