Potatisgratäng?
Hur gör ni en riktigt god krämig potatisgratäng?
Det blir aldrig bra för mig. Antingen blir potatisen torr om jag gräddar den längre tid eller halv-rå med lite kortare tid. Jag vill att den ska bli krämig och att potatisen ska suga åt sig av grädden. Men hur får man den så?
Ska potatisen förkoka i grädde? Eller i vatten? Eller inte alls?
Jag kör med mjölig potatis, typ King Edward, och vispgrädde. Förkokar inte. Skär potatisen relativt tunt, max 3 mm tjocka skivor, helst bara 2 mm. Oftast får min gratäng stå inne i 50 minuter i 225 grader. Man får känna efter med en provsticka då och då för att kontrollera att den är färdig. Jag brukar aldrig täcka över den med folie.
Jag har bara färskpotatis nu. Funkar det sämre?
#2 Färskpotatis fungerar tyvärr sämre. Gratängen kan bli lite vattning, enligt min erfarenhet. Ju färskare potatis, desto sämre gratäng. Är färskpotatisen "gammal" brukar det gå bättre.
Jag håller med om att mjölig potatis blir allra bäst. Färskpotatis blir inte gott till gratäng.
Ser jag att gratängen är på väg att bli lite torr så häller jag på mer grädde under tiden och det brukar fungera bra.
/Maria
Precis, det blev inte bra med färskpotatis. Jag som köpte massor när Willys sålde för 50 öre kilot. Tur att det bara var jag o sambon som skulle äta idag. Jag hade inte velat bjuda hem folk på denna gratäng.
Jag har aldrig förstått mig på färskpotatis. Det är bara gott till sillen haha. Går t.ex inte att göra potatismos av heller.
/Maria
Det går att göra potatisgratäng på färskpotatis, men då får man tillsätta ägg och reda grädden med lite mjöl.
Färskpotatis är helt underbart gott, ångaf med kryddsmör till 😛
/Désirée
Älskar färskpotatis, eller nypotatis som vi säger här. Helt underbart tillsammans med sill och en sås på smör och färsk lök med blast och allt. 🙂
Vad gäller potatisgratäng så tycker jag det blir bäst om man är ytterst liberal med grädden. Inte snåla och byta hälften till mjölk eller så. Minst en halvliter går det till en normalstor form. Totalt sett är det inte mycket hälsosamt i en potatisgratäng med massor av snabba kolhydrater och fett men ibland vill man inte bry sig om sånt. 😃 Brukar själv gärna varva potatisen med lite tunt skivad lök också, och salta och peppra mellan varje varv. Vill man ge en umamiboost kan man blanda lite asiatisk fisksås i grädden innan man häller den över potatisen (men då behövs inte lika mycket salt mellan potatisvarven).
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Ja skivar potatisen. Behöver inte vara xtremt runt. Ett lager potatis. Sen creme bonjour vitlök + bonjour någon örtig. Klickar på. Hackad lök. Lager potatis. Creme bonjour. Salt, peppar såklart. Grädde. Den tar sin tid i ugnen men ack så god
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Mjölig potatis, grädde och smör. Mums