Sötpotatis
Är det någon som har tips eller recept när det gäller sötpotatis? Det är en ganska ny bekantskap för mig och jag undrar därför hur ni andra gör.
Jag gör alltid sötpotatispommes, sötpotatismos eller ungsstekta sötpotatisar.
Sötpotatispommesen vänder jag ner i potatismjöl innan jag lägger dom i ugnen 225grader.
Potatismos precis som vanligt mos.
Och ugnsstekta så skär jag dom i mitten och lägg på en plåt. på med olja och salt och in i ugnen tills dom är mjuka. 225grader.
Jag skär i bitar, saltar och rostar i smord form i ugnen. Ca 225 grader och 20-30 min beroende på hur stora bitar.
Drömmer om att köpa en fritös för pommes på sötpotatis är bara SÅ gott!
Vet att man kan baka med det också. Kolla Youtube för recept.
Här är lite olika recept att välja mellan.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag brukar göra batat- och pumpasoppa med myskpumpa (butternut squash) och batat i ungefär lika stora delar. Bara man inte använder kycklingbuljong utan grönsaksdito istället så blir det riktigt gott!
Ugnsrostade batatbitar är också riktigt gott, likaså mindre kuber som man råsteker på medelvärme i mycket olja. Pommes kan jag inte uttala mig desto mer om, men verkar värt att prova iaf. 🙂
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Grillade klyftor av batat idag till middag. Tog lite tid och det var lite krävande att hålla koll på dem alla, men så gott som alla blev härligt mjuka inuti och ingen brändes (fast det kanske ser ut så). 2 stora batater var dock grovt felberäknat för min lilla familj, 1 hade räckt fint. Jättegott blev det iaf! Grillade dem råa och okryddade ungefär en halvtimme på gashrillen, och penslade på en grillolja till sist (0,5 dl olivolja, 1 tsk salt, 1 tsk socker, 1/2 tsk spiskummin, 1/2 tsk rökt paprikapulver och lite cayennepeppar).
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Grillade klyftad sötpotatis låter trevligt. Jag brukar göra sötpotatis pommes.
Stolt ägare till tre La permer
#6 av: MonicaLagerquist
Har du fritös?
Jag testade med en varmluftsfritös idag, men det blev inte så krispigt som jag fått på krogen.

#7 Nej jag friterar i en av mina gjutjärnsgrytor eller i gjutjärnswooken.
Stolt ägare till tre La permer
Aha! Ja, tror det får bli ugnen i fortsättningen för mig också.

Gör ibland mos och blandar ner en deciliter smakrik ost, gärna västerbottenost och knaperstekt bacon i strimlor. Väldigt gott till både kött och fisk! Till på köpet gott bara som det är. Koka två sötpotatis i tärningar med ett par skivade mjöliga potatisar tills de går att mosa. Knaperstek bacon. Använd stavmixer för att få ett klumpfritt mos, eller mosa med elvisp eller "potatismosare" för mer bitar. Vänd ner en dl ost, en klick smör och bacon. Smaka av med salt och peppar. Vill man utesluta bacon är stekt svamp precis lika mumsigt.
Mitt ”grundrecept” är att baka sötpotatisarna i sitt skal i ugnen. Först tvättar jag och torkar av knölarna och skär eventuellt bort tråkiga ändar, sedan gör jag hål med en gaffel på båda sidor. Jag bakar dem i en ugnsform, ibland med lite olja i botten för enklare disk. 150-200 grader, vänd sötpotatisen efter 20-30 minuter. Jag klämmer på dem (grillvante på!) för att bedöma färdighetsgrad. När de är ordentligt mjuka låter jag dem svalna lite innan skalning. Jag lägger innanmätet i en skål, då är det rejält mosigt och faller sönder. Ska jag inte äta allt just då fryser jag in några bitar i fryspåsar, förpackat i portioner. Det jag ska äta just då mosar jag ihop med en gaffel och smaksätter på olika sätt. Ofta rör jag ner lite smör oavsett vad jag ska ha mer för tillbehör. - Mosat med smör och toppat med lite rökt paprikapulver - Mosat med smör och toppat med smulad fetaost eller lite tryffelfetaost. - Smör och kanel (mer efterrättigt) - Fetaost och vårlök Experimentera vilt! Jag tycker att det fungerar bäst med något salt och/eller smakrikt till eftersom sötpotatisen är så söt och mild. De frysta portionerna är bara att mikra och mosa ihop för ett snabbt mellanmål eller grilltillbehör.
Tant är ingen ålder, det är en livsstil!