Matlust iFokus

Matlust

Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 1731 ggr
XMalin
2007-11-15 21:36
0

Fudge

Hejsan Mitt namn är Malin och jag är ny här men älskar att laga mat och baka m.m

Jag har nyligen flyttat och tappart bort mitt recept på fudge som jag bara måste ha till Jul och nu undrar jag om det finns någon vänligsjäl som kanske har det och har lust att dela med sig av det

MVH Malin

MaMaMade
2007-11-16 09:36
0

Hemska tider! Inte får man tappa bort en sådan viktig handling! :)

Agneta´s fudge (efter en gammal jobbarkompis till syrran):

3 dl grädde

3 dl socker

2 msk sirap

2 msk cacao

2 msk smör

2 msk vaniljsocker

Blanda allt utom vaniljsockret o koka tills det börjar ta ihop, rör ner vaniljsockret o häll upp i formar el på smord plåt.

Mamma´s fudge:

3 dl socker

2 dl grädde

3 msk cacao

1 msk vaniljsocker

Blanda allt utom vanljsockret o koka tills det tar ihop. Blanda sedan ner vaniljsockret o häll upp i formar el på smord plåt.

Tyvärr skrev jag aldrig ner proportionerna på svärfars fudge…de var *himmelska*…han blandade mjölk, cacao i sirapo så vaniljsocker på slutet…mätte m glas i olika proportioner…de blev sådär sockriga, söta men ändå inte… Om ngn har förslag på ett recept skulle jag bli *otroligt* lycklig!

AnnaF
2007-11-16 10:01
0

Ja, det var ju ett öde som min mormor brukar säga.

Jag har ett jättelätt recept som man kan variera med olika sorters choklad. Förra året hade Fazer en vit choklad med lemon-lime smak och det bev en riktig höjdare.  Kanske den fortfarande finns?

4 dl socker

2 dl grädde

100 g smör

200 g choklad

Koka allt utom chokladen på svag värme i 5 min, blanda sen ner chokladen och rör tills den smält. Häll upp i en form ca 20 x 25 cm. Låt stelna i kyl och skär sedan i lagom stora bitar.

Lycka till!