Matlust iFokus

Matlust

Etiketterfärskorv
Läst 8600 ggr
Karmatarerskanise
1

Korv i bastu

Idag ska vi steka korven på stenarna i bastun. Vet nog inget mysigare än det. Till korvarna blir det coleslaw sallad. (korvarna är i stekpåsar)

De bäsat korvarna till detta är Camping korven från finland.

Maria
0

Jag har för mig att min pappa för många år sedan då vi hade en vedeldad bastu brukade köpa en korv i saluhallen i Göteborg som hette Sauna makkara.(stavning?) Denna finska butik finns tyvärr inte längre.

Den var helt ljuvligt god och han tillredde den också i bastun.

/Maria

Karmatarerskanise
0

Ja, det finns sån korv också, god även den :) Tråkigt dom tagit bort butiken!

preusvarg
0

vi har i bland kokat korv i bastun. då ska korven värmas i öl.. den blir kanon god.

jag "kokar" alltid min korv i öl. en lättöl och 1 och 1/2 liter vatten lagerblad och peppar i hela korn.

Martin
0

#3 Låter mycket gott, får jag nog testa en dag :o)

mvh Martin

miwi
0

aaa, jag är uppväxt med sauna makkara, uppfödd i finland som man  är. vad glad jag blev när jag såg att det finns folk fortfarande som kan denna ädla matlagningskonst!

finsk korv finns ju att köpa i ganska många mataffärer idag, den tjocka lenkki är överlägsen all falukorv!

Karmatarerskanise
0

miwi ; Ja, vissa sorter finns i Sverige, men min favorit Camping korv finns inte. Så efter var besök i finneland blir det flera paket som åker med hem, även då vännerna åker till finland och kommer hem :P

miwi
0

hahah, rätt taktik. jag ser också till att besöka mamma med jämna mellanrum, vi har ju så många goda maträtter, som inte går att få tag på på denna sida av havet.

Karmatarerskanise
0

Man kanske skulle öppna en finsk butik med allt som är finskt :)

BENNYP
0

Vad snackar ni om för korv ?
Steka på stenarna ?

Karmatarerskanise
0

Om du tar dig tid att läsa tråden har du dina svar där.

Martin
0

Och till #9 som ett förtydligande, stenarna i/på bastuagreggaten är ofta väldigt varma och det går utmärkt att steka på dem. Dock bör man av hygienskäl såklart inte lägga maten direkt på stenarna utan som någon sade i en stekpåse.

Jag har själv aldrig testat men sett folk göra det och bestämt mig för att själv testa vid tillfälle, men tillfället har aldrig dykt upp.

mvh Martin

BENNYP
0

Har bastu sjäv vet bara om man råkar slänga vatten på den med skäggstubb hur det luktar därför min fråga. Slänger du öl på den blir det en ruskigt äcklig lukt….

Karmatarerskanise
0

Men du slänger ju inget på stenarna? Du har ju korvarna i en stekpåse. De vi använder är silvriga. Så det luktar inget.

bubbelbubbel
0

jag vill minnas att pappa hade som en liten…stekpanna ?
som hängde ovanför stenarna, och stekte där över.
men mycket gott iaf :D

HannaAkutgruppen
0

när jag var liten kokade vi korv i lättöl i en aluminiumform på hällen…

Karmatarerskanise
0

Ja, tror ju inte att någon lägger ngt direkt på stenarna ;)

BENNYP
0

Fan va coolt ska ha bastu fest snart så då tar jag fram det ni säger skall bli kul se deras min……

april4
1

Vi har en finsk butik här i stan och dom har det mesta när det gäller finska varor.Skrattande

Karmatarerskanise
0

april4 Vilken lyx! Här finns det då ingen :(

bubbelbubbel
0

ååååh, jag vill ha en bastu. NUU.

Linda
0

Laga mat i bastun, har aldrig hört det förut.

Kul när man får lära sig nya saker:)

TacoBelle
0

Jag visste inte heller att man kunde laga mat i bastun. Låter mysigt. Tror ni dom andra uppskattar om jag slänger på en påse soyakorvar på stenarna nästa gång i badhuset? Flört

april4
0

#19, va synd att ni inte har nån sån butik. Jag brukar köpa korvar, ostkaka, godis och läsk. Sen har dom ju annat oxå.

miwi
0

var ligger den butiken april?

vill man ha god lukt i bastun, ska man inte slänga på mat eller öl, utan man gör en saunavihta av bjökris, och blöterde i bastuvatnet, då slinker det ju några blad med vattnet , o det doftar underbart.

HannaAkutgruppen
0

vi har en egen bastu… men jag använder den aldrig… typ max 1 gång om året ;)

Karmatarerskanise
0

#24 Jag tycker det luktar gott när det luktar korv i bastun :) Men visst doftar det med björkris också. Sen ska man smälla sig på kroppen med riset. Det friskar upp :P

Mervi
0

Jag har precis varit i Finland och vi badade bastu varje dag. Så skönt.

demon_sid
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

26 Klart du tycker det luktar gott med korv i bastun……
Har hört ett och annat…..

Karmatarerskanise
0

demon_sid: Hur ska jag tolka det där?

BENNYP
0

Oj tycker denna diskusson har urartat nu.

Karmatarerskanise
0

Så sant som det var sagt, hur man lyckas med det i en tråd som handlar om korvgrillning i bastu ;)