Är det farligt?
Jag bakade nyss en cheesecake med kvarg, men efter att den var färdig kom jag på att jag använt kvarg med sötningsmedel (aspartam) och har för mig att jag hört någonstans att det inte ska hettas upp. Är det bara för smakensskull eller är det skadligt på något vis? Tacksam för snabbt svar eftersom jag är hungrig!
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~
Tydligen omvandlas aspartam till träsprit vid upphettning. mercola.com
#1 Då får vi hoppas att det lilla jag åt inte tar någon skada, tog några tuggor innan jag slängde den, smakade inte så gott
Det är rätt. Det är precis så hundar och katter gör. Luktar eller smakar det konstigt rör dom inte maten.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
#3 Säg det till min hund, han äter allt haha. Googlade på det du sa om aspartam och tydligen bryts det ner till träsprit (metanol) i kroppen också, så tror inte det är någon större fara
#4 Läste på den sidan också, står dock inget om uppvärmd aspartam vad jag kan se?
Jag har precis nyss faktiskt gjort en blåbärspaj. Med sötningsmedel (aspartam). Den är gräddad i ugn och smakar alldeles utmärkt. Jag har länge använt aspartam i bakverk och har inga som helst problem med det. Det smakar inte heller konstigt och absolut inte träsprit. 😉
#7 Vad bra, då vet man det!