Matlust iFokus

Matlust

Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 3932 ggr
Pernilla
2006-04-28 16:34
1

Maräng- och citrontårta

Denna sötfriska tårta kan göras i god tid och frysas in i upp till två månader. Den perfekta buffétårtan!

För en tårta som räcker till 8 personer:

Marängbotten:
3 äggvitor
1 ¾ deciliter socker
1 deciliter finhackad sötmandel (kan uteslutas)

**Citronkräm:
**3 äggulor
4 matskedar socker
½ deciliter nypressad citonsaft
½ deciliter vatten
3 deciliter vispgrädde
2 teskedar vaniljsocker

Sätt ugnen på 150 grader. Vispa äggvitorna till ett fast skum och tillsätt sockret efter hand. Vispa tills smeten är riktigt styv och blank. Vänd ner eventuell mandel.

Bre ut smeten på ett bakplåtspapper. Botten ska bli 23-24 centmeter i diameter. Grädda långt ner i ugnen i cirka 50 minuter.

Lossa marängbotten försiktigt när den svalnat något och för över på ett ark aluminiumfolie. Vik en remsa aluminiumfolie och fäst runt botten, så du får en kant kring bottnen.

Så gör vi krämen; Lägg äggulor, socjker, citronsaft och vatten i en kastrull som inte bör vara i aluminium. Sjud krämen i vattenbad under vispning utefter hela botten. Krämen ska inte koka! När den tjocknat tas den ur vattenbadet och kyls i kallt vatten.

Vispa grädden med vaniljsockret. Vänd ner den riktigt kalla citronkrämen och bred ut över marängbottnen. Sätt in tårtan i frysen. Efter cirka fyra timmar är den så pass frusen att du kan emballera den.

Inför servering; för över tårtan på ett fat och låt tina 15 minuter i förväg. Dekorera gärna med mörk choklad, fina bär och/eller mandelspån.

Lycka till!

johan
2006-04-28 21:28
0

Jag kan intyga att den är god. Pernilla har ett tvångsmässigt beteende att alltid göra för mycket mat till fester och just med dom här tårtorna var det underbart!

Efter 30-årskalaset kunde vi få smarrig tårta till efterrätt en hel vecka efter festen!

Mvh // Johan

Anne
2006-04-28 21:37
0

Åh, det låter SÅ gott.

Lena-Britt
2006-04-29 14:13
0

Hurra! Tack för receptet! Har ätit denna ljuvliga tårta på ett stort kalas för en tid sedan. Men eftersom jag mest stod i köket och diskade hann jag inte äta tillräckligt mycket. Nu ska jag baka!

Illan
2006-04-29 19:46
0

Å ännu en tårta som låter gudagod! Lägger den i högen - sen, nån annan gång när familjen inte är så eländigt allergiska mot allt! *suckar*

Pernilla
2006-05-11 20:44
0

#3 Åhåhå, Lena-Britt, stackars dig som fick slava så dant! Vilken slavdrivare det måste ha varit som fyllde år!  Flört

Citron
2006-05-11 22:16
0

Låter gott med Citron-tårta. Glad

Anne
2006-05-15 15:54
0

Det här tror jag blir helt perfekt på min födelsedag på söndag. Glad(Så fick jag DET sagt också.)

Mandysan
2006-05-15 17:11
0

#7 Grattis i förskott! Glad

Pia
2006-05-15 19:01
0

Instämmer med föregående talare!  Glad