Matlust iFokus

Matlust

Etikettfågel
Läst 760 ggr
clivia
0

kyckling och sötpotatis

Jag måste få lite hjälp av alla duktiga människor inför morgondagens matlagningskurs… Har utlovat att de ska få lära sig att helsteka kyckling i ugn, och till det ska vi göra något gott tillbehör med sötpotatis - för att på något sätt uppmärksamma att det är thanksgiving nu snart.
Känner mig trött och oinspirerad… men har en lite dimmig uppfattning om att kycklingen ska vara rätt kryddig för att balansera sötpotatisen, och så vill jag ha med någon god ost i rätten, feta eller halloumi.

Behöver också tips på efterrätt, inspirationen tryter. Har haft gino, fruktsallad, chokladmuffins, glass, äppelpaj, kladdkaka…

Vi har tid på oss ungefär från 11-12.30 innan det är dags att sätta sig till bords.

Anne
0

Jag har gjort en god sötpotatisgratäng - den, och en mild kyckling med till exempel fetaosttäcke kanske?

Chokladmousse till efterrätt?

solskensbarn
0

Jag skulle prova en pannacotta till efterrätt.

Ungsstekta sötpotatisstavar med lite honung på är inte heller så illa och enkelt och snabbt att göra.

clivia
0

tyvärr hittade jag inte sötpotatis i affären så det sket sig med mina planer! Men vi gjorde en vanlig potatisgratäng med lite soltorkade tomater i som också blev himla god, och kycklingen blev perfekt stekt med bara salt, peppar, soja och smör.

Panna cotta skulle jag verkligen vilja göra med gruppen men det hinns nog tyvärr inte med, det tar några timmar att stelna…

solskensbarn
0

Oh! Tänkte inte på det med pannacottan. Men det är ju hiskeligt gott. Glad