Laxhjälp!
Vad gör man med tre laxar på 2-3 kilo styck?!
Har fått sms från min käre make att han fått det (och han lär väl fiska ett par timmar till)
Jag som bara gjort laxrätter med färdiga filéer.
Några tips
?
Mitt förslag:
Filéa alla 3.
Dra ur benen med liten tång.
Grava 4 filéer:
Blanda socker och salt 50/50 slå sedan i några matskedar dillblad (en tekopp full av denna blandning).
Massera in filéerna med blandningen och pressa ihop dom 2 och 2 med köttsidorna mot varandra.
Linda aluminiumfolie runt de 2 paketen.
Linda gladpack utanpå aluminiumfolien.
Lägg paketen i en ugnsform och ställ på en vikt (jag brukar ta en mindre form och fylla den med potatis eller lök) detta gör att gravningen ligger i press.
Ställ in formen i kylen.
Vänd paketen 2 gånger per dygn.
Efter 3 dygn är gravningen färdig.
Frys in paketen minst ett dygn (för att döda eventuella parasiter).
Tina upp efter behov.
Strö på ny dill innan servering (för syns skull).
De övriga 2 filéerna kan du lägga med skinnsidan neråt i en ungsform som du lagt ett tunt lager grovsalt i botten på.
Salta, lite vitpeppar från kvarn, gärna dillblad här med, ringla på olivolja.
Stek i ugn så pass kort tid att innandömet är rejält fuktigt ännu.
Torr fisk är en styggelse.
Gör en sås på creme fraiche sikrom rödlök (kall).
Kokt potatis till.
Det var mina förslag.
Får jag låna din Gubbe?
/MaMaMade älskar lax och den tar slut i frysen till veckan!

#1 Oj, låter svårt, men, gott 
#2 jag tror inte det
Han bra på många saker.
Min med
Nästa höst får han lov att åka till Norge o dyka *om* han tar med krabbor och kammusslor hem! 

Oj, gott
du behöver inte filea heller om du inte vill. Skölj av den invändigt och utvändigt, salta och peppra och stöka in några nävar förska örter plus några klyftor citron i buken, knyt ihop den och lägg den i folie och baka i ugn (kolla i en basic kokbok vilka tider som gäller). Sen är det bara att ta bort skinnet och lyfta av köttet från benen. Kokt potatis och kall sås till!
Inkokt med kokt potatis en klick creme fraiche + lite rom *mmm*!

Inkokt i ugn får det bli. "rusar iväg för att inhandla färska kryddor".
Ikväll blir det fest för katter och människor 

När jag åt fisk brukade jag göra en rätt väldigt ofta.
Man steker upp gul paprika och purjo. Häller upp det i en ungsfast form, klipper ned några skivor rökt lax. Lägger upp lax i portionsbitar ovan på bädden, saltar och pepprar och häller sedan över vitt vin och grädde. Sen in i ugnen tills det är klart och servera sedan med pressad potatis.
Väldigt gott och lätt, alltid uppskattat. Men som sagt inget för mig längre