Filbunkar
Det har jag faktiskt aldrig gjort đ Hur gör du?
/Désirée

Jag köper en för att fÄ undermjölk eller tÀta som jag tror man sÀger hÀr. Den brer jag ut i botten pÄ skÄlarna. Sen slÄr jag pÄ rumstempererad lÄgpastöriserad mjölk eller sjuder standard mjölk och lÄter den svalna.
Bunkarna fÄr stÄ framme ett dygn och sen ytterligare 2-3 dagar i svalen. Sen in i kylen för de ska Àtas kalla med socker och kanel och eller ingefÀra.
Viktigast av allt: rör inte runt i filen. Den ska Àtas med grÀdden överst.
Jag tror att JazzBazz Ă€r hemma pĂ„ det hĂ€r đ
>>>Malum domesticum<<<
Tack TjockaBerta, detta mĂ„ste jag testa snart đ Hur löser du det med att stĂ€lla dem i sval? Har du ett skafferi?
JazzBass Ă€r en klippa hĂ€r pĂ„ Matlust đ
/Désirée
Tack DesK, kul att höra! đ
Jag Ă€r faktiskt rĂ€tt ute pĂ„ det hĂ€r, Ă„tminstone tillverkningen, men direkt svĂ„rt lĂ€r det inte vara. Jag Ă„t rĂ€tt ofta filbunkar som liten, speciellt hos mormor och morfar, men det var köpta varianter. BĂ€st var de röda med högst fettprocent. (FörstĂ„s!) Det tjocka grĂ€ddlagret överst Ă€r godast och krĂ€migast, det som Ă€r under Ă€r lent, syrligt och sĂ„ dĂ€r lagom viskoelastiskt. đ Ă t dem oftast med kanel och (alltför mycket) socker, men en klick sylt, t.ex. Ă€ppelmos, gick (gĂ„r) ocksĂ„ bra. đ
Borde nog testa göra sĂ„na hĂ€r, det lĂ„ter ju inte som nĂ„gra svĂ„ra saker. Tror lillgossen skulle gilla det. đ
Medarbetare pÄ foto, sÄng och matlust iFokus
Förresten sÄ testade jag kÀrna smör för första och hittills enda gÄngen i vintras. Syrade först en liter grÀdde som jag blandat 1 dl finsk surmjölk i i tvÄ dygn i ca 15 graders vÀrme, stÀllde sen in den i kylen och nÀr den blivit kall, vispade den till smör och kÀrnmjölk. Konsistensen pÄ blandningen efter syrningen var som mitt emellan grÀdde och smetana. För att fÄ temperaturen att hÄllas sÄ dÀr lagom sval, stÀllde jag litersmÄttet med grÀddblandningen i en kylvÀska (frigolit) tillsammans med ett kylblock som jag sen bytte ett par gÄnger. (Det hÀr alltsÄ som tips om man som vi inte har nÄt svalskÄp eller liknande var man kan stÀlla in filbunkarna).
Medarbetare pÄ foto, sÄng och matlust iFokus
Ja, jag brukar gör min egen variant av filbunke.
Jag anvÀnder röd mjölk och lite grÀdde samt vaniljyoghurt som ger fin smak. SÀtter det hela i ugnen pÄ 50 grader i nÄgon timme och sedan pÄ svalning i rumstemperatur.
Förvaras slutligen i kylen đ
Det fina Àr att jag kan fÄ den laktosfri, dÄ bÄde dottern och jag Àr laktosintoleranta
SajtvÀrd för Balkongodling & Akvarell.
"Big Journeys Begin With Small Steps"