Matlust iFokus

Matlust

Etiketter: dryckerövrigt
LĂ€st 972 ggr
TjockaBerta
2016-05-27 15:47
3

Filbunkar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har satt filbunkar đŸ˜ƒ

Är det nĂ„gon mera hĂ€r som brukar göra det? âœš âœš âœš

>>>Malum domesticum<<<

DesK
2016-05-27 15:50
0

Det har jag faktiskt aldrig gjort đŸ˜Š Hur gör du?

/Désirée

TjockaBerta
2016-05-27 15:59
1

Jag köper en för att fĂ„ undermjölk eller tĂ€ta som jag tror man sĂ€ger hĂ€r. Den brer jag ut i botten pĂ„ skĂ„larna. Sen slĂ„r jag pĂ„ rumstempererad lĂ„gpastöriserad mjölk eller sjuder standard mjölk och lĂ„ter den svalna. 

Bunkarna fĂ„r stĂ„ framme ett dygn och sen ytterligare 2-3 dagar i svalen. Sen in i kylen för de ska Ă€tas kalla med socker och kanel och eller ingefĂ€ra. 

Viktigast av allt: rör inte runt i filen. Den ska Ă€tas med grĂ€dden överst.  

Jag tror att JazzBazz Ă€r hemma pĂ„ det hĂ€r đŸ™‚

>>>Malum domesticum<<<

DesK
2016-05-27 16:43
1

Tack TjockaBerta, detta mĂ„ste jag testa snart đŸ™‚ Hur löser du det med att stĂ€lla dem i sval? Har du ett skafferi? 

JazzBass Ă€r en klippa hĂ€r pĂ„ Matlust đŸ™‚

/Désirée

JazzBass
2016-05-27 19:56
1

Tack DesK, kul att höra! 🙂

Jag Ă€r faktiskt rĂ€tt ute pĂ„ det hĂ€r, Ă„tminstone tillverkningen, men direkt svĂ„rt lĂ€r det inte vara. Jag Ă„t rĂ€tt ofta filbunkar som liten, speciellt hos mormor och morfar, men det var köpta varianter. BĂ€st var de röda med högst fettprocent. (FörstĂ„s!) Det tjocka grĂ€ddlagret överst Ă€r godast och krĂ€migast, det som Ă€r under Ă€r lent, syrligt och sĂ„ dĂ€r lagom viskoelastiskt. 😛 Åt dem oftast med kanel och (alltför mycket) socker, men en klick sylt, t.ex. Ă€ppelmos, gick (gĂ„r) ocksĂ„ bra. 🙂

Borde nog testa göra sĂ„na hĂ€r, det lĂ„ter ju inte som nĂ„gra svĂ„ra saker. Tror lillgossen skulle gilla det. 🙂

Medarbetare pĂ„ foto, sĂ„ng och matlust iFokus

JazzBass
2016-05-27 20:06
1

Förresten sÄ testade jag kÀrna smör för första och hittills enda gÄngen i vintras. Syrade först en liter grÀdde som jag blandat 1 dl finsk surmjölk i i tvÄ dygn i ca 15 graders vÀrme, stÀllde sen in den i kylen och nÀr den blivit kall, vispade den till smör och kÀrnmjölk. Konsistensen pÄ blandningen efter syrningen var som mitt emellan grÀdde och smetana. För att fÄ temperaturen att hÄllas sÄ dÀr lagom sval, stÀllde jag litersmÄttet med grÀddblandningen i en kylvÀska (frigolit) tillsammans med ett kylblock som jag sen bytte ett par gÄnger. (Det hÀr alltsÄ som tips om man som vi inte har nÄt svalskÄp eller liknande var man kan stÀlla in filbunkarna).

Medarbetare pĂ„ foto, sĂ„ng och matlust iFokus

Sabinan
2016-05-27 21:34
3

Ja, jag brukar gör min egen variant av filbunke. 
Jag anvÀnder röd mjölk och lite grÀdde samt vaniljyoghurt som ger fin smak. SÀtter det hela i ugnen pÄ 50 grader i nÄgon timme och sedan pÄ svalning i rumstemperatur.
Förvaras slutligen i kylen đŸ™‚

Det fina Àr att jag kan fÄ den laktosfri, dÄ bÄde dottern och jag Àr laktosintoleranta

SajtvĂ€rd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"