Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 3310 ggr
MaMaMade
2007-10-19 02:14
0

Äggstanning

Kan man göra äggstanning ett tag i förväg o sedan värma upp den lite i micron strax innan servering? Har aldrig gjort äggstanning förut så jag har ingen som helst aning om hur den uppför sig vet inte ens om jag gillar det. Glad

Har bara ätit i Kina, en variant på enbart stanning var bara konstig. Den andra var god. Då hade de hällt ett tunnt lager av någon slags sky över tänkte "pensla" över lite reducerad Masterstock och eventuellt några droppar sesamolja (gott till ägg) alternativt chili- och sesamolja.

MaMaMade
2007-10-19 16:39
0

Ingen som vet? Då får jag chansa. Går och tvättar håret, gör dippsås och sedan blir det äggstanning. Glad

bubbelbubbel
2007-10-20 16:59
0

Hum, förstår inte varför du ska värma den i micron?
Eller så menar du nått helt annat än jag tänker på.
Jag använder bara äggstanning till makaronipudding, och jag vet att mamma har det till sin omelett.

eventkocken
2007-10-20 17:14
0

Att bara äta äggstanning är väl inget vidare? I en laxpudding, paj eller dylikt är det en självklar ingrediens men som den är?

Hur menar du nu rå? Skrattande

MaMaMade
2007-10-23 10:14
0

I Kina blir vi alltid serverade äggstanning som tillbehör till de andra rätterna och eftersom jag skulle bjuda på Kina-middag så. Glad

Jag gjorde den några timmar innan gästerna kom och värmde den lite försiktigt i ugnen och hällde sedan några skedar recucerad Masterstock och lite chiliolja över. Det blev ganska så gott gillar inte konsistensen riktigt själv men gästerna åt och den blev ett säkert kort bland barnen när jag sa att det var ägg typ omelett på kinesiskt vis. Flört

Susanne
2007-10-23 22:57
0

Äggstanning är jättegott. Tar tid i ugnen men men.
Farmor gjorde ofta äggstanning som tillbehör till till exempel köttbullar och prinskorv.
Det måste vara en rätt från "vårt arv" men mormor gjorde det inte. Kanske för att farmor var från lantbrukar/jägar familj och mormor från "stan".

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Trilla
2007-10-23 23:40
0

Jag har också ätit det under min uppväxt och gjorde faktiskt själv för ett par år sedan, mycket gott.

Den kinesiska varianten har jag också ätit, det tyckte jag var hur gott som helst, fick den i kuber vända sparsamt i nån lite söt sås.