Matlust iFokus

Matlust

Etikett: köksutrustning
LĂ€st 1050 ggr
JazzBass
1

Nyanskaffning: En assistent!

Nu har jag en nyskaffad Elektrolux Assistent i köket! đŸ˜ƒHar inte anvĂ€nt den Ă€nnu trots att jag fick den i mĂ„ndags, men det Ă€r vĂ€ldigt ofta jag önskat att jag haft en sĂ„n. Nu sĂ„lde CD-ON ut en massa sĂ„na hĂ€r till bra pris, 250 euro, sĂ„ jag slog till. Den verkar vĂ€ldigt solid och rejĂ€l, sĂ„ jag hoppas den hĂ„ller nĂ„gra decennier Ă„tminstone. Snygg Ă€r den ocksĂ„. Glad (Sambon fick vĂ€lja fĂ€rg och det blev lila).

Idag bestÀllde jag lite extra tillbehör, rivjÀrnssetet och köttkvarnen, för att göra den Ànnu mer mÄngsidig. Maskinen tar ju ganska mycket plats i vÄrt lilla kök och Àr lite vÀl tung för att stuva in i skÄpet ovanför kylskÄpet, sÄ det Àr bÀst att den anvÀnds ocksÄ om den stÄr framme. Funderar pÄ att Àven skaffa pastainsatsen, trots att pasta inte Àr nÄt jag egentligen vill Àta alltför ofta, av hÀlsoskÀl. Hade en handvevad pastamaskin tidigare, men den var jobbig att anvÀnda dÄ man bara hade ena handen ledig att hÄlla i pastan med. Det fÄr dock vÀnta lite tror jag.

Medarbetare pĂ„ foto, sĂ„ng och matlust iFokus

Sindri
2

Grattis! Ser att det som förut hette Electrolux Assistent inte heter det lÀngre - det Àr konstigt. Min gamla Electolux heter numer Ankarsrum.

Jag hoppas i alla fall din Àr av samma kvalitet - har haft min i 30 Är och den jobbar pÄ utan knot. Jag vet att de ofta har Àrvts i generationer.

JazzBass
1

#1 - Tack! Ja, jag vet inte vilket förhÄllande Electrolux och Ankarsrum har för nÀrvarande, men Ankarsrum assistenter sÀljs fortfarande. Kanske mÀrket Àgs av Electrolux? Ankarsrums assistent Àr kanske mer Àmnad för specifikt bakning, medan den hÀr Electroluxen Àr mer allt-i-allo. Evighetsmaskiner skulle man vÀl kunna kalla Ankarsrums assistenter. Tiden fÄr utvisa om den hÀr Àr lika hÄllbar, men jag tror inte det tyvÀrr. Jag skulle dock vara besviken om den inte hÄller ett par decennier ÀndÄ.

Jag har hunnit testa maskinen en del nu och som de flesta prylar har den har bÄde för- och nackdelar:

Fördelar:

• Gedigen - alla viktiga delar Ă€r rejĂ€lt byggda i stĂ„l.
  • MĂ„ngsidig - med tvĂ„ rostfria skĂ„lar i olika storlekar, en ballongvisp, en robust platt stĂ„lvisp och en degkrok, funkar den hĂ€r till det mesta som man behöver vispa, röra om  eller knĂ„da. Hastigheten gĂ„r att justera i ett vĂ€ldigt stort intervall.
  • VĂ€ldigt lĂ€tt att ta bort och sĂ€tta fast verktygen och tillbehören. Samma sak med skĂ„larna. LĂ€tt ocksĂ„ att vinkla upp överdelen, gĂ„r t.o.m. med en hand fastĂ€n det sĂ€gs att man behöver bĂ„da.
  • Mycket jĂ€mnt och bra resultat vid all vispning
  • Möjlighet att justera hur nĂ€ra botten verktygen nĂ„r.
  • StĂ„r stadigt tack vare vikten. Är Ă€ndĂ„ inte svĂ„r att flytta vid behov.
  • LĂ€tt att torka av och de löstagbara delarna Ă€r lĂ€tta att diska.
  • Snygg.

Nackdelar:

• DegknĂ„dningen verkar krĂ€va att man justerar verktygshöjden sĂ„ lĂ„gt som möjligt. Det verkar ocksĂ„ mer knepigt med andra degar Ă€n typiska vetedegar. MĂ„ste testa mer.

• Verktygen Ă€r i vĂ€gen nĂ€r man ska lĂ€gga i mer ingredienser, speciellt sikta ner mjöl, men lyckligtvis Ă€r det vĂ€ldigt enkelt att ta bort verktygen vid behov.

•  Vispning av t.ex. grĂ€dde tar kanske lite lĂ€ngre tid Ă€n jag förvĂ€ntade mig.

• Maskinen skakar lite vid de högsta hastigheterna, och vid bearbetning av degar kan den uppvikbara delen lyftas upp och slĂ„ ner med jĂ€mna mellanrum, men jag ser inte det som nĂ„t problem direkt Ă€ndĂ„.

• Det finns inget som hindrar en att anvĂ€nda för hög hastighet med degkroken och den platta stĂ„lvispen. För dessa ska endast hastigheterna 1-2 respektive 1-6 anvĂ€ndas. Endast ballongvispen gĂ„r att köra upp till max hastighet.

• SkĂ„larna och ballongvispen tĂ„l ej maskindisk

• NĂ„got högljudd

• Dyra tillbehör, hittade dock rivjĂ€rnssetet och köttkvarnssetet till nĂ€stan halva priset sĂ„ jag slog till. Det senare har jag inte fĂ„tt Ă€nnu.

Sindri
2

Till min Electrolux finns precis allt utom en mindre skÄl och en ballongvisp, det hade jag gÀrna haft.
Tror jag har alla tillbehör som finns, sÄ den Àr inte bara för bakning.
Det jag mest anvÀnde den till nÀr barnen bodde hemma var baka och passera Àppelmos. Har Àven malt kött och gjort korv med den.

Minns hur otroligt lycklig jag var nÀr jag fick den. Om du har plats i ett underskÄp sÄ finns det en speciell hylla med en lift, sÄ man bara drar upp den. För att göra deg och annat smÄtt kan den stÄ kvar pÄ den hyllan. Skall det bli nÄgot som tar plats Àr det lÀtt att bara lyfta den nÄgra cm upp pÄ bÀnken.

JazzBass
1

Oj, dĂ„ Ă€r den mer mĂ„ngsidig Ă€n den ser ut. đŸ™‚

Jag har ingen sÄn hylla i mitt lilla kök, men faktiskt sÄ tar den förvÄnansvÀrt lite plats sist och slutligen, bara ca 15 cm i bredd utan skÄl monterad. Jag behövde bara ta bort den ena av de tvÄ "burkarna" med trÀgafflar och dylikt, samt en sÄn dÀr gammaldags saltbytta med lock, sÄ fick den plats.

Sindri
1

Jag menade att man köper hyllan och monterar in i ett skÄp.

Men bra att du fÄr plats med den. Den blir ju mer anvÀnd ju lÀttare till den stÄr.

Mycket lycka!

JazzBass
1

Aha, pĂ„ det viset. NĂ„, jag har Ă€ndĂ„ inget passligt skĂ„p sĂ„ den fĂ„r vara pĂ„ bordet. Ett av skĂ€len till att jag ville ha framme var just att jag ocksĂ„ skulle anvĂ€nda den mer i sĂ„ fall, och det tror jag ocksĂ„ att jag kommer att göra. Den var i alla fall i flitigt bruk i helgen inför sambons födelsedag. đŸ™‚

JazzBass
2

IgĂ„r fick jag ocksĂ„ pastakavlaren till maskinen som jag bestĂ€llde förra veckan. Gjorde en pastadeg pĂ„ ca 230g halvgrovt speltmjöl, 170g vanligt vetemjöl, fyra ganska stora Ă€gg och ca 1 tsk salt.  (2/3 sats enligt receptet i manualen). DegknĂ„daren till maskinen gjorde ett riktigt bra jobb med degen, som jag dock knĂ„dade vidare lite grann för hand och sen delade i tvĂ„ delar. Degen blev ganska hĂ„rd, skulle kanske fĂ„tt vara lite mjukare men det blev rĂ€tt bra i alla fall.

Jag har tidigare Àgt en pastamaskin som skulle skruvas fast i ett bord. Det var ganska krÄngligt, den hölls inte fast tillrÀckligt bra och det var jobbigt att hÄlla i degen samtidigt som man vevade och försökte fÄ den hamna rÀtt i valsen. Dessutom fanns ju inget utrymme för pastan att hÀnga nerÄt nÀr maskinen stod pÄ bordet.

Med nya assistenten och pastakavlaren Ă„tgĂ€rdades alla problem jag hade tidigare. Med maskinen vid bordskanten strĂ€cktes kavlaren över kanten sĂ„ det blev fritt utrymme under. Hastigheten pĂ„ maskinen stĂ€llde jag pĂ„ lĂ€ge 1 och sen var det bara att börja mata pastadegen genom valsarna. Först pĂ„ grövsta tjockleken ganska mĂ„nga gĂ„nger (kör igenom - vik ihop - kör igenom - vik ihop osv), tills pastadegen blivit jĂ€mn. Degen var lite hĂ„rd sĂ„ den sprack upp en del i början, men det blev snabbt bĂ€ttre. Sedan körde jag den tunnare och tunnare och vek ocksĂ„ ihop ett par gĂ„nger. Tror den slutligen blev ungefĂ€r en millimeter tjock. 

Av vardera degklump fick jag en 14cm bred och ca 1,8 meter lĂ„ng pastadeg. Delade dessa i fyra delar pĂ„ lĂ€ngden, som jag sen skar med en pizzaskĂ€rare till pappardelle (ca 3cm breda pastaband) och lite tagliatelle (ca 1cm). Det mesta hĂ€ngde jag pĂ„ tork pĂ„ smörpapper över stolskanterna, men en liten sats pasta var jag förstĂ„s tvungen att koka. Det fick bli en kycklingpasta med en sĂ„s pĂ„ schalottenlök, paprika, torkad skogschampinjon, en rejĂ€l mĂ€ngd sherry (aldrig köpt/anvĂ€nt tidigare), en skvĂ€tt grĂ€dde, örtkryddor, peppar, lite chili, och lite fĂ€rdigstekt kycklingfilĂ© jag lade ner till sist. Rörde ner pastan (som jag kokade i uppskattningsvis ca 3 minuter) i sĂ„sen,  slevade upp pĂ„ tallrik och toppade portionen med lite riven VĂ€sterbottenost. VĂ€ldigt mustigt och gott blev det. đŸ™‚

Pasta Ă€r nu inget som jag egentligen vill Ă€ta sĂ„ mycket av, dĂ„ jag inte ser det som hĂ€lsosamt direkt, men men
 jag tycker ju om att njuta av god mat ocksĂ„ fastĂ€n magen svĂ€ller lite emellanĂ„t. đŸ˜›

JazzBass
1

Blev tyvĂ€rr rejĂ€lt besviken pĂ„ den hĂ€r assistenten i helgen. Hade verkligen sett fram emot att göra majonnĂ€s i den, sĂ„ man skulle ha bĂ„da hĂ€nderna fria för att hĂ€lla ner olja i sakta mak, men nej, det gick inte. Det var för lite volym i Ă€ggulan för att den skulle vispas om tillrĂ€ckligt med de första dropparna olja, sĂ„ den skar sig. HĂ€llde i resten av oljan Ă€ndĂ„, och knĂ€ckte en ny Ă€ggula i en annan skĂ„l. Vispade droppvis ner lite av den skurna oljeblandningen i Ă€ggulan och nĂ€r jag kommit igĂ„ng med majonnĂ€sen, flyttade jag över satsen till assistentskĂ„len igen för att lĂ„ta assistenten sköta det sista grovjobbet. 

Men ocksĂ„ den hĂ€r gĂ„ngen skar den sig. Svordomarna flög medan jag arg klĂ€ckte ett tredje Ă€gg och började pĂ„ nytt igen, för hand. Nu blev majonnĂ€sen riktigt tjock, sĂ„ det var rejĂ€lt tungt att vispa den.  Blev tvungen att göra uppehĂ„ll mĂ„nga gĂ„nger för att orka vispa ner alla olja. Men efter ett tag var den klart vispad i alla fall. Justerade bara smakerna lite med vinĂ€ger, honung och salt, och smaksatte med torkad ramslök.

Jo, jag vet att man ocksÄ kan göra majonnÀs ursnabbt med stavmixer i en hög skÄl, men ungefÀr hÀlften av gÄngerna har det blivit rinnig dressing av det snarare Àn majonnÀs sÄ jag vill ta det sÀkra före det osÀkra.

Vad gÀller assistenten, sÄ Àr vispning med ballongvisp nÄnting den inte Àr speciellt bra pÄ. Vispade ocksÄ överblivna Àggvitor till marÀng i helgen tvÄ gÄnger (var noga med att bunke och visp skulle vara torra och fettfria) och det tog vÀldigt lÄng tid. Ena gÄngen anvÀnde jag florsocker, och det funkade fint. Andra gÄngen blev det strösocker. Det ska ju lösa upp sig helt i smeten, men fastÀn jag vispade sÀkert 10 minuter pÄ höga varvtal hade inte sockret löst sig helt. Smeten var dock vÀldigt fast, och den gick utmÀrkt att spritsa ut till fina smÄ marÀnger.

Inkanyezi
2

Jag tycker att det Àr lÀttare att göra majonnÀs med en vanlig elvisp. Jag gör inte sÄ stor sats, för den mÄste ju gÄ Ät, sÄ jag sÀtter bara in den ena vispen i handtaget.

Om det skÀr sig Àr det enkelt att tillsÀtta mer Àggula, men för mig skÀr den sig inte nÀr jag gör den pÄ traditionellt vis. DÀremot har jag inte lyckats göra det med stavmixer, för det skÀr sig direkt. Jag vet inte hur det ska gÄ till. NÀr man bara vispar ner olja, blir den ju stadigare ju mer olja man vispar ner.

Sindri
1

TÀnkte ocksÄ tipsa om elvisp med en visp i. Misslyckas aldrig. Stavmixer blir nog för "brutalt".

JazzBass
0

Tack för tipset, jag har ju en elvisp. Men varför bara ena vispen?  Det gĂ„r sĂ€kert mycket lĂ€ttare Ă€n för hand förstĂ„s, men det krĂ€ver Ă€ndĂ„ att skĂ„len hĂ„lls pĂ„ stĂ€lle tillrĂ€ckligt vĂ€l för att man ska kunna hĂ„lla koll pĂ„ oljestrĂ„len. DĂ€rför ville jag göra den i assistenten, sĂ„ man skulle fĂ„ bĂ„da hĂ€nderna fria. Men tji fick jag

Sindri
1

Jag anvÀnder en ganska trÄng skÄl dÀrav bara en visp. Sedan en sÄn dÀr antiglidmatta under sÄ skÄlen stÄr stilla. Jag blandar ihop allt utom oljan för hand. Sen vispen i ena handen och oljeflaskan i den andra. Funkar!

Inkanyezi
0

TrÄngt kÀrl, dÀr inte bÄda visparna fÄr plats, eftersom det Àr en liten sats.

Om man skulle göra mycket majonnÀs kan man sÄ klart ha större kÀrl och bÄda visparna, men sÄ mycket majonnÀs gör jag inte av med, utan för det mesta högst tvÄ Àggulor.

JazzBass
1

TvÄ Àggulor borde vÀl kunna ge nÀstan en liter majonnÀs? Minns att jag lÀst att en Àggula kan binda uppemot en halvliter olja nÀr man gör majonnÀs. Jag har dock bara gjort satser pÄ 2-3 dl olja och bara fler Àn en gula om det skitit sig med den första. AnvÀnder inte heller sÄ mycket Ät gÄngen, men den hÄller ju i kylskÄp nÄn vecka i alla fall, om inte uppemot en mÄnad.