Kaffemaskiner
Just nu går det reklam på TV om Coffeequeen's Jura Impressa, som sägs vara en fenomenal bryggare av bl a latte och cappuccino i ett enda svep. Låter onekligen lockande…
Men för mig klingar just namnet Coffeequeen lite kaffeautomat på arbetsplats med illasmakande brygder.
Jag har aldirg lyckats brygga vettigt kaffe i någon av de kaffebryggare jag haft. Det går bara att få det gott i Bodums kaffepress för mig… Inte heller den gamla (på sin tid) avancerade espresso/cappuccino-bryggaren som samlar damm i ett skåp, funegrade väl…
Så, min fråga är, är det någon som har erfarenhet av denna avancerade hemmabryggare? Eller annan bryggare som inte innebär en massa meckande, utan vips fixar fram en fulländad bland-dryck?
Ett fint ställe att leta lite på är Whole Latte Love och Coffee Geek. De har jättebra forum, recensioner osv. Själv är jag jätteförtjust i vår Gaggia Espresso - men den är ju inte automatisk. Jag gillar just att jag påverkar slutresultatet, så mig passar den perfekt. Och jag är JÄTTEskeptisk till de där man häller i mjölk i själva maskinen.. svårt att få rent, tänker jag. Det är inte särskilt jobbigt att skumma den vid sidan om om man bara har en bra maskin, liksom.
Jag gör som italienarna - brygger mocca i en fin stålkanna på spisplattan! Först maler jag bönorna (just nu en blandning jag fått från Coffee Cup), sen skummar jag mjölk med min aerolatte-visp efter att jag kört mjölken i koppen i micron.
Det blir fantastiskt varje gång om man bara tar sig tid göra det på riktigt och har bra kaffebönor.
Att lägga många tusenlappar på en stor, åbäkig maskin som står och tar en massa plats och kanske inte gör perfekt latte känns som ett steg… tillbaka?

Åhå, det låter bra, som Måns säger. Men det kanske går bra att köra kaffet i en kaffepress också? Aerolatten fick jag aldrig juste resultat med, så den har samlat damm i flera år.
Men nu har jag börjat, efter tips från Anne:), vispa kattunge-välling med den…:) men man kanske skall börja så smått igen.
Och ja, Anne, det låter onekligen lite geggigt att fylla på med mjölk direkt i maskinen. Lite som när man har mjölk i termos, locket på den blir aldrig riktigt fräscht…
Pia - visst funkar den bra till välling?? Men kom över så kan du få provsmaka skillnaderna, jag har både espressomaskin, kaffepress och mocca-bryggare. Mycket vetenskapligt.

Anne, it's a deal! Som att få komma på café med kaffeprovning:) När snöyran är över så vips knackar jag på…:)
Ja vispen är kanon till det!

Trådarkelogen är tillbaka och hittar denna kaffetråd. Jag ska köpa en helautomatisk maskin, har det hänt nåt sen sist det diskuterades..?.. Tänkte köpa en sån här. http://www.netonnet.se/index.asp?iid=74452
Vad tror ni?
Jag får inte upp vad den heter, länken funkar inte riktigt. Vad är det för någon?

En saeco odea go.. Hmm.. varför funkar inte min länk..

Såhär skulle min första länk varit
Ah! Den tror jag är helt okej. Men generaltipset är om du kan, ta dig till en försäljare där du får prova den först. :)