pizzadeg
Hallå där ute ! Jag har fixat till lite fredagspizzor nu ett tag men jag tycker att min deg blir så hård när den är gräddad jag har använt mjöl, vatten, olja och jäst. Men jag är på jakt efter en vad ska jag säga seg deg är det någon som har något att förslå?

#0 Arbetar du för mycket med degen?
MVH Isnornin
Min pizzadeg:
3½ deciliter vetemjöl
1½ tesked bakpulver
½ tesked salt
25 gram smör
1½ deciliter mjölk
Blanda mjöl, bakpulver och salt. Finfördela det kalla smöret i blandningen. Tillsätt mjölken, arbeta raskt ihop degen. Låt degen stå i kylskåpet eller annan kall plats en stund.
Förbered under tiden pålägget.
Kavla ut degen, lägg på smord plåt. Lägg på garnityret. Grädda i 225 grader cirka 15 minuter.

Min pizzakontakt, och han hade gudomlig deg sa att man skulle använda skirat smör (alltså visst heter det skirat då man smälter det och tar bort det "grumliga") och mycket av det, det var nyckeln sa han.
//Hå

Min vän som är italienare gör först en degvätska på lite olivolja, varmt vatten och öl (lättöl) som han smular ner jästen i, sen har han i vetemjöl efter behov. Det blir jättesaftigt på grund av ölen!
Finns många knep för en bra pizzadeg, själv så vet jag att våran lokala pizzeria använder frityrolja i sin deg.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Lösningen heter Tipo 00 mjöl, det mjöl som ger äkta italiensk pizza den där fantastiska skorpan och "segheten" i degen.

Man tackar för alla tips. Imorgon söndag så ska jag prova öl varianten då jag inte har möjlighet att skaffa fram annat mjöl tills i morgon. jag återkommer med resultatet
#2 jag försöker att knåda ordentligt innan jäsning och så lite som möjligt efter jäsningen. Men öl låter kul så det ska jag prova,

Öl är ju alltid kul.

ChatNoir tack för tippset.
Jag använde 2.5 deciliter öl, 2 matskedar olivolja, 1 kryddmått salt, 7 deciliter vetemjöl, 25 gra, jäst.
Blandade ihop lät jäsa i 60 minuter. Det blev kanonbra, krispiga kanter och en seg/mjuk botten. Kanongott tackar på nytt.